Antyrakowy styl życia

0
503

Rak jest jedną z chorób cywilizacyjnych. Obecnie na świecie 40 mln ludzi zmaga się z chorobą nowotworową. Każdego dnia średnio 300 osób w Polsce dowiaduje się, że ma raka. Pomimo rozwoju medycyny trwale wyleczyć udaje się około 30% chorych. W dzisiejszych czasach wiadomo dużo więcej na temat przyczyn powstawania raka. Dzięki tej wiedzy możemy podjąć odpowiednie działania profilaktyczne – tak aby ta poważna choroba nigdy nas nie dotyczyła. Popularne jest stwierdzenie, że aby zmniejszyć ryzyko zachorowania na raka nawet o połowę należy rzucić palenie i zdrowo się odżywiać. Przyjrzyjmy się bliżej profilaktyce nowotworowej.

 

Przyczyny powstawania raka

Doktor Otto Heinrich Warburg otrzymał nagrodę Nobla 1931 roku z medycyny za swoje odkrycie na temat przyczyn powstawania komórek rakowych. Chociaż odkrycie to nie jest szczególnie nowe to nadal nie jest powszechnie znane. Dr Warburg odkrył, że komórki rakowe rozwijają się w środowisku kwaśnymi i ze zwiększonym stężeniem dwutlenku węgla – czyli niedotlenionym. Na swoich wykładach mówił: „Wszystkie zdrowe, normalne komórki bezwzględnie wymagają tlenu, ale komórki nowotworowe mogą żyć bez niego – Reguła, od której nie ma wyjątku”. To właśnie niedobór tlenu tworzy stan kwaśny w organizmie.

 

Utrzymuj równowagę kwasowo-zasadową

Jest wiele objawów zakwaszenia organizmu. Te związane z przewodem pokarmowym to m.in.: zaparcia, wzdęcia, problemy z trawieniem, uczucie pełności. Związane z układem metabolicznym to: nadwaga, napady głodu, nagła chęć na słodycze, podwyższony cholesterol, cukrzyca. To również migreny, nadciśnienie, choroby naczyń krwionośnych. We wczesnym stadium objawy zakwaszenia są niezbyt intensywne, a mogą przejawiać się jako alergie, wysypki, bóle głowy, przeziębienia czy bóle zatok. Jeśli podejrzewamy zakwaszenie organizmu najlepiej udać się do lekarza dla pewności diagnozy. Mając zakwaszony organizm niezbędna jest zmiana diety i stylu życia.

vegetables-1284009_1920

Zbilansowana dieta i dużo wody

Odpowiednio dobrana dieta ma duże znaczenie w profilaktyce raka. Stosując dietę antyrakową należy ograniczyć spożycie tłuszczów, cukru rafinowanego i soli. Należy wzbogacić dietę w witaminy A, C i E oraz pierwiastki hamujące rozwój nowotworów: magnez i selen. Wymienione witaminy i minerały usuwają z organizmu wolne rodniki. Produkty bogate w selen to m.in.: brązowy ryż, kukurydza, owies, pestki dyni, chude mięso i ryby. Silne działanie antynowotworowe mają borówki amerykańskie, brokuły, siemię lniane, kapusty. Podstawą diety antyrakowej są owoce i warzywa, a mięso występuje w niej sporadycznie.

Niezwykle istotne jest picie dużej ilości wody – w zależności od wagi ciała od 2,5 l do 4 l dziennie. Działanie antyoksydacyjne ma również zielona herbata, dlatego należy ją również włączyć do diety. Pozytywne działanie będą miały też soki warzywno-owocowe i warzywne.

 

 

Unikaj spożywania nadmiernej ilości alkoholu

Każdy wie, że alkohol jest dobry, żeby się zrelaksować, ale nie jest dobry dla zdrowia. Wolimy nie wgłębiać się w szczegóły i dobrze się bawić przy alkoholu. Niestety taka postawa sprzyja utracie zdrowia w przyszłości, w tym zwiększeniu ryzyku zachorowania na raka. Chociaż nie jest wiadomo, w jaki dokładnie sposób spożycie alkoholu sprzyja zachorowaniu na raka to faktem jest, że alkohol uszkadza komórki. Wpływa on głównie na powstawanie raka przełyku, gardła i jamy ustnej. Wyjątkiem jest wino, które spożywane w umiarkowanych ilościach (do szklanki dziennie) ma działanie ochronne. Dzieje się tak, gdyż zawiera ono resweratrol – związek o działaniu oksydacyjnym, czyli usuwający wolne rodniki z komórek.

 

Unikaj papierosów i dymu papierosowego

W roku 2014 zaprezentowano “Europejski Kodeks walki z rakiem”. Na pierwszym miejscu znalazła się zasada: ”Nie pal. Nie używaj tytoniu”. Nic dziwnego – rak płuc występuje najczęściej ze wszystkich nowotworów u mężczyzn, u kobiet jest na drugim miejscu po raku piersi. Warto, aby palacze zmierzyli się z tą gorzką prawdą nim będzie za późno. Palenie papierosów jest bardzo silnym uzależnieniem, ale można sobie z nim poradzić. Palenie bierne również przyczynia się do powstawania raka, dlatego warto rzucić palenie dla bliskich i uchronić tym samym całą rodzinę. Jeśli sami nie jesteśmy palaczami unikajmy miejsc wypełnionych dymem papierosowym.

 

Bądź w ruchu, dostarczaj tlen

Istnieją pewne uniwersalne metody na zachowanie dobrego zdrowia, a jedną z nich jest właśnie spacerowanie i prowadzenie aktywnego trybu życia. Nie chodzi o to, by nagle zacząć biegać maratony. Wystarczy zadbać o to, żeby w planie dnia znalazł się spacer lub inna aktywność na miarę naszych możliwości i wedle upodobań. Dzięki ruchowi na świeżym powietrzu do płuc trafia więcej tlenu, a to zwiększa system buforowy krwi. Natomiast układy buforowe krwi usuwają kwaśne produkty przemiany materii, czyli krótko mówiąc pomagają w odkwaszaniu organizmu. Według odkrycia Warburga „Jeśli by pozbawić komórkę 35% jej tlenu, to przez 48 godzin może zamienić się w komórkę nowotworową.” Dlatego w całą pewnością możemy stwierdzić, że ruch jest bardzo ważnym elementem przeciwdziałania rakowi.

 

Pamiętajmy na co dzień o tym, że nasze decyzje żywieniowe a także dotyczące stylu życia

wpływają na to czy w przyszłości ominą nas choroby, takie jak m.in. rak, czy też będziemy musieli się z nim zmagać. Nawet jeśli nie przekonują nad do końca teorie dotyczące wpływu diety na jakość życia, to lepiej zastosować prozdrowotne wskazówki niż potem żałować, że tego nie zrobiliśmy.

 

Alicja Brzezińska

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here