Bieg po zdrowie – bieganie dla początkujących

0
482

Bieg po zdrowie – bieganie dla początkujących
Masz ochotę zacząć regularnie biegać, ale odkładasz to na później wyszukując coraz to nowe powody: że pogoda brzydka, że nie masz gdzie, że nie masz odpowiedniego obuwia, dresu, że nie masz na to czasu? Boisz się szybkiego zniechęcenia, gdy już zaczniesz? Nie poddawaj się! Pamiętaj, że biegać każdy może, a lenistwo i brak wiary w swoje możliwości da się skutecznie przezwyciężyć. Potrzeba tylko trochę chęci i dobrej woli.

Zastanawiasz się czy warto biegać i dlaczego?
Odpowiedź na to pytanie jest niezwykle prosta: warto i to bardzo. A dlaczego? Po pierwsze bieganie dobrze wpływa na zdrowie, zarówno ciała jak i ducha. Systematyczne bieganie wzmacnia układ mięśniowy, modeluje sylwetkę, zwiększa odporność organizmu, obniża tętno, poprawia koordynację organizmu i przede wszystkim spala tłuszcz. Ponadto zapobiega procesom starzenia, korzystnie wpływa na układ nerwowy, wzmacnia siłę charakteru, rozwija takie cechy jak wytrwałość, cierpliwość, upór w dążeniu do celu oraz wiarę w siebie. Bieganie również wyzwala endorfiny (hormony szczęścia), rozładowuje emocje i poprawia samopoczucie. Największą zaletą biegania jest to, że przynosi najszybsze efekty spośród innych form aktywności fizycznej oraz to, że można biegać praktycznie wszędzie i nie potrzeba do tego żadnego wyszukanego sprzętu.

Jak zacząć przygodę z bieganiem?
Na początku przebadaj się. Jest to bardzo ważne szczególnie dla osób, które to tej pory prowadziły siedzący tryb życia, z nadwagą, cierpiących na choroby układu oddechowego, krążenia lub aparatu ruchowego. Następnie wybierz sobie cel, dla którego chcesz zacząć biegać. Może to być np. chęć zrzucenia kilku kilogramów, zaimponowania bliskim osobom, poprawa samopoczucia. Ważnym jest, aby cel był konkretny i dobrze uargumentowany, aby wytrwać w postanowieniu. Możesz sobie powiedzieć np. „Chcę mieć schudnąć 6 kilogramów i mieć zgrabną sylwetkę, dlatego będę biegać 5 razy w tygodniu po pół godziny”.

Kolejnym krokiem jest skompletowanie odpowiedniego sprzętu: wygodnych butów i sportowej odzieży.

Kiedy i gdzie biegać?
Nie ma złej pory do biegania, możesz biegać rano, w południe, wieczorem. Po prostu biegaj kiedy chcesz, kiedy masz czas, kiedy czujesz przypływ energii. Dopasuj porę biegania do swoich obowiązków.

Biegać można praktycznie wszędzie: alejkami i uliczkami, w parku, w lesie, na boisku, na polanie. Najlepiej wybrać podłoże miękkie, ponieważ nie obciąża ono stawów tak jak bieganie po asfalcie. Takie trasy wzmacniają również organizm oraz kształtują koordynację mięśniowo-ruchową. Jednak jeśli nie masz nigdzie w pobliżu trawiastej ścieżki lub innego miękkiego podłoża, to pamiętaj, że lepiej biegać po asfalcie niż nie biegać w ogóle.

Zacznij od rozgrzewki
Rozgrzewka jest bardzo ważna, ponieważ przygotowuje mięśnie do większego wysiłku, a także zapobiega kontuzjom. Może się ona składać np. z szybkiego marszu, truchtu oraz krążeń różnego rodzaju. Nie zaczynaj rozgrzewki od ćwiczeń rozciągających. Należy je stosować wraz z ćwiczeniami rozluźniającymi po zakończeniu biegania, aby zapobiegać skurczom i przyspieszyć regenerację.

Dieta
Przywiązuj wagę to tego co jesz i pijesz, nawet wtedy gdy odchudzanie jest twoim celem biegania. Aby bieganie było bardziej skuteczne i przyjemne zawsze pamiętaj o śniadaniu, unikaj alkoholu i postaw na wodę. Nigdy nie biegaj od razu po posiłku, odczekaj przynajmniej 2 godziny. Natomiast po wysiłku powinno się uzupełnić węglowodany, w tym celu zjedz jakiś owoc lub baton, a w ciągu godziny pełnowartościowy posiłek.

Do dzieła – bieganie czas zacząć!
Byłeś u lekarza i wiesz już, że możesz biegać, wyznaczyłeś sobie konkretny cel i skompletowałeś ubiór? Nie zwlekaj, zacznij biegać. Nawet jak na początku będzie ci ciężko to się nie poddawaj, pamiętaj, że dobra motywacja i chęci są kluczem do sukcesu. Biegaj w swoim tempie, nie musisz się z nikim ścigać ani rywalizować, biegaj dla przyjemności, czerp z tego satysfakcję. Dzięki bieganiu i ty zostań szczęśliwym człowiekiem.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here