Dieta na jesień

0
429

 

Gdy nadchodzą chłodne jesienne dni zaczynamy z utęsknieniem wspominać ciepłe dni, które pożegnały nas na dłuższy czas. Zamiast o kolejnej porcji lodów marzymy o grubym kocu i kubku gorącej kawy lub herbaty. Początek jesieni dla wielu osób oznacza sezonowe przeziębienia przekazywane przez dzieci rodzeństwu, a potem rodzicom. Można narzekać na pogodę lub dostosować się do nieuchronnych zmian. Czy chcemy tego czy nie nadeszły chłodne dni. Najprzyjemniej byłoby wyjechać do ciepłych krajów i przeczekać do wiosny… chociaż nie jest to powszechnie dostępne rozwiązanie. Nie opuszczając kraju możemy zastosować inny sposób “poradzenia sobie” z jesienną aurą, a jest nim zmiana diety.

 

Ciepłe śniadania

Gdy płaszcz, czapka i rajstopy to za mało, musimy ogrzać się od wewnątrz. Zdecydowanie pomogą w tym ciepłe śniadania. Kanapki lepiej zastąpić jajecznicą albo zupą mleczną. Jeśli często mamy ochotę na słodycze, to znak, że organizm potrzebuje więcej energii. Aby uniknąć rozpoczęcia wiosny ze zbędnymi kilogramami można przygotować na śniadanie kaszę jaglaną z duszonymi jabłkami, rodzynkami i rozgrzewającymi przyprawami jak cynamon i kardamon. Idealnym śniadaniem będzie także owsianka z dodatkiem owoców i orzechów.  Dostarczy ona nie tylko energii, ale również cennego błonnika. Przygotowanie takiego dania zajmie nieco więcej czasu niż zrobienie kanapki, ale naprawdę warto. Odczujemy różnicę, gdy wyjdziemy rano z domu. Tym bardziej, że to dopiero pierwszy posiłek dnia, a przed nami jeszcze inne rozgrzewające smakołyki.

 

Gorące zupy

Według kuchni chińskiej potrawy długo gotowane mają wyższą wartość energetyczną.  Dzieje się tak, ponieważ organizm nie zużywa energii na podgrzanie jedzenia w żołądku.

Ciepłe jedzenie przyspiesza również metabolizm, co jest dobrą informacją dla osób, które chcą zakończyć zimę bez dodatkowych kilogramów. O ile rano mamy ograniczony czas na przygotowanie posiłku, to gotując obiad możemy (a nawet powinniśmy) wykorzystać tę zasadę. Gorąca zupa to niezawodny sposób na rozgrzanie w ciągu dnia. Do najbardziej rozgrzewających warzyw należą m.in: cebula, dynia por, a do mięs kurczak i jagnięcina. Wykorzystując je do przygotowania zupy wzmocnimy efekt rozgrzania. Nie bez przyczyny Chińczycy mają tzw. “zupę mocy”, czyli specjalnie przyrządzany rosół (na cielęcinie i drobiu) według kuchni pięciu przemian. Przyrządzenie go może być magicznym rytuałem, który urozmaici jesienne, deszczowe dni. Jeśli potrzebujemy inspiracji to znajdziemy ją w filmie “Miłość o smaku orientu”, w którym bohaterka uczy się gotować niezwykłą zupę “ramen”.

 

Produkty rozgrzewające i ochładzające

To jasne, że jesienią powinnyśmy ograniczyć spożycie produktów chłodzących. Należą do nich między innymi: brokuły, marchew, seler, ziemniaki, jabłko, śliwka, cytrusy, ryż czy jajka. Gotowane warzywa bardziej rozgrzeją, ale nie rezygnujmy całkowicie z surowych warzyw, bo są one źródłem wielu witamin. Rozgrzewające warzywa to między innymi: papryka, fasola, cebula, szczypior, fasola, pietruszka. Odpowiednie owoce na jesień i zimę to: wiśnie, kokos, winogrono, ananas, malina, mandarynka. Ogrzeją nas od środka również dania mięsne z baraniny, wołowiny, ryb słodkowodnych i indyka. Z napojów ciepło dostarczą kawa i wino, jednak trzeba je spożywać w rozsądnych ilościach. Zaskoczeniem może być fakt, że herbata, którą często podaje się w Polsce na rozgrzanie, ma właściwości ochładzające. Dlatego zamiast czarnej herbaty wybierzmy owocowe i ziołowe z dodatkiem imbiru i cynamonu.

 

Moc przypraw

Bez przypraw trudno o smaczną kuchnie. Mają one również zbawienny wpływ na organizm. Oto jakie przyprawy powinny znaleźć zastosowanie w diecie jesiennej.

Kardamon – pobudza apetyt, koi układ nerwowy, działa przeciwzapalnie na układ oddechowy

Kurkuma – pobudza procesy trawienne

Gałka muszkatołowa – poprawia trawienie i krążenie

Imbir – chroni przed infekcjami

Goździki – zwalczają wolne rodniki i infekcje, wzmacniają układ odpornościowy

Cynamon – ma działanie odkażające

 

Wspieranie odporności

Dieta jesienna powinna zawierać takie składniki, które pomogą nam uniknąć częstych przeziębień. Dużą rolę w podtrzymaniu sprawności układu odpornościowego gra witamina D. Znajdziemy ją w tłustych rybach morskich, takich jak śledź, makrela, łosoś, tuńczyk. odporność wspomaga również witamina A zawarta w marchewce, kapuście, brokułach, pomidorach i papryce. Powszechnie wiadomo, że najważniejsza w zapobieganiu przeziębień jest witamina C. Znajdziemy ją w pietruszce, szpinaku, kiwi, jagodach  owocach cytrusowych. Aby dostarczyć potrzebne dla zdrowia witaminy nie możemy po prostu wykreślić w diety wszystkich pokarmów ochładzających. Miejmy na uwadze to, żeby tych rozgrzewających było więcej. Warto przypomnieć również o dobroczynnym działaniu miodu, który pomaga w zwalczeniu zmęczenia fizycznego i umysłowego, jak również zapobiega przeziębieniom i pomaga w ich leczeniu.

Wybierając odpowiednie jedzenie pamiętajmy o strawie dla duszy. Jesienne wieczory mogą być doskonałą okazją na krótki spacer w gronie rodzinnym zakończony herbatą z imbirem, cytryną i miodem. Babcie na pewno chętnie podzielą się konfiturami zrobionymi latem i innymi przetworami. Zachowaniu zdrowia sprzyja pogoda ducha, którą dużo łatwiej utrzymać spotykając się z przyjaciółmi, żeby porozmawiać przy smakołykach stworzonych według zasad diety jesiennej.

 

Alicja Brzezińska

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here