Dieta South Beatch – podstawowe założenia

0
558

Odkąd w II połowie XX wieku wylansowano trend, w myśl którego jedynie szczupłe kobiety są piękne, świat ogarnęło szaleństwo odchudzania. Kobiety w każdym wieku zaczęły poddawać się różnorodnym kuracjom – jedne ze stosowanych metod kończyły się sukcesem, inne przynosiły skutki wręcz katastrofalne: od efektu jo-jo poczynając na wycieńczeniu organizmu, a nawet, w skrajnych przypadkach, zgonach, kończąc. Nie zmniejszało to jednak popularności kultu szczupłego ciała.
Na początku wieku XXI pojawił się inny trend, normalizujący nieco poprzednie szaleństwo – tym razem dotyczący zdrowego odżywiania. Znów najbardziej popularny stał się on wśród kobiet, które teraz, bardziej świadome jak poszczególne składniki odżywcze wpływają na ich zdrowie, ostrożniej decydowały się na odchudzanie. Starały się przy tym, aby wybrana przez nie dieta nie tylko pomogła im zrzucić zbędne kilogramy, ale też przyczyniła się do poprawy samopoczucia i zdrowia.

Jedną z diet, która zdaniem wielu pozwala osiągnąć obydwie te korzyści, jest dieta South Beatch. Już na wstępie zyskała ona uznanie w oczach wielu z uwagi na fakt, że jej autorem jest znany amerykański kardiolog, dr. Arthur Agatston. Nazwisko lekarza wzbudziło zaufanie i sprawiło, że dieta „plaż południowych”, South Beatch, stała się znana na całym świecie. Dodatkowym atutem diety okazał się być fakt, że nie zakłada ona (poza pierwszą fazą) restrykcyjnego ograniczania pokarmów, ścisłego wyliczania zjadanych kalorii czy ważenia porcji posiłków. Stąd też często mówi się, że South Beach to dieta idealna dla łasuchów – pozwala chudnąć bez głodowania. Na czym więc polega dieta South Beatch?
Dieta składa się z trzech faz:

1. Pierwsza faza jest najtrudniejszym i najbardziej ograniczającym etapem. W trakcie jego trwania łatwo można by się zrazić i zaprzestać kontynuowania diety, gdyby nie to, że etap ten trwa tylko dwa tygodnie oraz pozwala zauważyć pierwsze, spektakularne efekty. W ciągu zaledwie 14 dni dieta pozwala schudnąć ok. 6 kilogramów. Wszystko to z uwagi na fakt, że South Beatch na tym etapie zakłada wyeliminowanie z jadłospisu nadmiaru tłuszczu i cukrów. Podstawą posiłków stają się: chude mięso drobiowe i wołowe, ryby i owoce morza, większość warzyw. Nie wolno natomiast jeść słodyczy, chleba, ryżu, ziemniaków, makaronów, ani owoców. Zakazane jest też picie soków owocowych, kawy i herbaty.

2. Druga faza diety South Beach polega na powolnym wprowadzaniu produktów, których należało unikać w fazie pierwszej. Nie wszystkich jednak. Nadal nie powinno się jeść białego ryżu czy makaronu z mąki pszennej, a także ziemniaków, buraków i kukurydzy. Nie wprowadza się także niektórych owoców o wysokim indeksie glikemicznym oraz miodu, dżemów i lodów. Pozostałe produkty należy dodawać do posiłków stopniowo i tak, jak zaleca dr. Agatston, tzn. w pierwszym tygodniu tej fazy jedynie jeden owoc i jeden posiłek skrobiowy dziennie. W ten sposób dieta pozwala wprowadzać do organizmu „dobre” węglowodany. Druga faza South Beatch nie ma jasno określonych ram czasowych. Trwa od momentu zakończenia pierwszej fazy aż do dnia, w którym stosująca ją osoba uzna, że osiągnęła wymarzoną wagę. Wówczas dieta przechodzi w ostatnią, trzecią fazę.

3. Faza trzecia określana jest często nie jako faza, a styl życia. Dieta zakłada, że podczas poprzednich dwóch etapów, stosujące ją osoby nauczyły się zasad zdrowego odżywiania. Teraz więc pozostaną im wierne, co pozwoli im utrzymać szczupłą sylwetkę. Dlatego też stosowanie zasad trzeciego etapu zalecane jest już do końca życia.

South Beatch ma, niewątpliwie, wiele zalet. Dieta ta sprawia, że schudnąć można szybko i bez większych wyrzeczeń, promuje zdrowe nawyki żywieniowe – eliminowanie z jadłospisu nadmiaru tłuszczu i cukru, zwiększenie ilości warzyw oraz owoców w posiłkach. South Beatch nie jest jednak polecana dla każdego. Dieta nie może być stosowana przez osoby cierpiące na nadciśnienie lub cukrzycę. Osoby zdrowe, również powinny w trakcie jej stosowania zachować rozsądek i reagować na wszelkie niepożądane sygnały, jakie wysyła organizm.

Pierwsza faza South Beatch, z powodu nagłego odrzucenia nabiału, w niektórych przypadkach prowadzi do niedoborów wapnia. Ich najgorszymi konsekwencjami są odwapnienie kości oraz problemy neurologiczne. Także zalecane w fazie pierwszej odstawienie węglowodanów może wywołać negatywne skutki – osłabienie, złe samopoczucie, uczucie zmęczenia.
Wielu specjalistów przestrzega też przed bezkrytycznym stosowaniem zasad drugiej fazy. Tutaj dieta, z uwagi na zakwaszenie organizmu, przyczynia się czasem do rozwoju miażdżycy oraz zwiększa ryzyko udarów mózgu.

Wreszcie trzecia faza South Beatch, stosowana przez okres dłuższy niż rok, może wywołać choroby serca i zakrzepicę. W tej fazie dieta musi być uzupełniana suplementami – organizm nie otrzymuje wystarczających ilości potasu, żelaza oraz witamin A, B, C i D.

Wymienione wady i potencjalne choroby nie powinny zupełnie zniechęcać do spróbowania South Beatch. Należy pamiętać, że każda dieta może wywołać groźne skutki uboczne. Najważniejsze to zdawać sobie z nich sprawę, obserwować własny organizm i nie lekceważyć tego, o czym stara się nas poinformować.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here