Jak skutecznie szukać pracy?

Jak skutecznie szukać pracy?

0 580

Spędzasz długie godziny przed ekranem komputera śledząc ogłoszenia rekrutacyjne? Wysyłasz setki CV bez skutku? Nie tędy droga. Aby znacznie zwiększyć swoje szanse na zatrudnienie, a przy okazji zaoszczędzić sporo czasu wystarczy zastosować się do poniższych wskazówek.

Pierwsze, co powinieneś zrobić, to dokładne przyjrzenie się Twoim kwalifikacjom. Te informacje znajdą się, bowiem w Twoim CV, które jest Twoją wizytówką wobec potencjalnego pracodawcy. Zapisz wszystkie szkoły, które ukończyłeś. Podaj ich pełną nawę i koniecznie zdobyty przez Ciebie tytuł zawodowy. Przypomnij sobie na jakie kursy uczęszczałeś, co dokładnie było ich tematyką, jakie umiejętności podczas nich zdobyłeś. Zastanów się dobrze jak wygląda Twoja znajomość języków obcych i, czy dysponujesz certyfikatami potwierdzającymi ich znajomość na określonym poziomie. Zwłaszcza, to ostatnie, jest bardzo pożądane przez pracodawców. Przyjrzyj się swoim umiejętnościom poza zawodowym, dużo częściej niż nam się wydaje, okazują się one bardzo cenne. Jeśli posiadasz jakąś pasję, realizujesz się w jakiejś dziedzinie od dawna, masz w niej wymierne osiągnięcia, to koniecznie o tym pamiętaj. Wszystko może okazać się istotne z punktu widzenia pracodawcy. Jesteś mistrzem w grze w szachy? To świetnie! Możesz, to wykorzystać na swoją korzyść. Jest, to niepodważalny dowód na Twoją kreatywność, analityczny sposób myślenia, spostrzegawczość, skrupulatność, cierpliwość, myślenie strategiczne. Pomyśl chwilę, a z pewnością wpadną Ci do głowy inne ciekawe przedsięwzięcia, o których warto wspomnieć, bo pomogą Ci wydobyć Twoje atuty. Poświęć też dłuższą chwilę na analizę swojego doświadczenia zawodowego. Spójrz na nie, inaczej niż zwykle. Nie wypisuj mechanicznie w CV kolejnych miejsc pracy i niewiele mówiących nazw stanowisk, które zajmowałeś. Skup się raczej na obowiązkach, które wykonywałeś i umiejętnościach jakich one wymagały. Na koniec najważniejsze- nigdy nie kłam. Koloryzowanie i naciąganie faktów niemal zawsze wychodzi na jaw, a to nie tylko nie przyniesie Ci żadnych korzyści, ale też całkowicie zdyskredytuje Cię w oczach osoby rekrutującej.

Teraz zastanów się, jakie są Twoje oczekiwania. W jakim miejscu chcesz pracować? Jakie obowiązki chciałbyś wykonywać, na co dzień? Czy chciałbyś pracować na samodzielnym stanowisku, czy być częścią zespołu? A może chcesz kierować pracą innych? Ile godzin dziennie możesz poświęcić pracy? Jaki system pracy Cię interesuje- stały, zmianowy, elastyczny? Jakich zarobków oczekujesz? Na te ważne pytania koniecznie odpowiedz sobie, zanim zaczniesz zagłębiać się w ogłoszenia rekrutacyjne.

Gruntowna analiza Twoich kwalifikacji i oczekiwań znacznie ułatwi Ci poszukiwania. Teraz, kiedy już wiesz, na czym stoisz i czego oczekujesz możesz przejść do przeglądania ogłoszeń. Skorzystaj z dostępnych w serwisach poświęconych pracy filtrów ogłoszeń. Ustaw pożądane przez siebie wartości, a wyświetlą się tylko te propozycje, które spełniają Twoje oczekiwania. Dzięki temu nie musisz czytać wszystkich dostępnych na stronie ogłoszeń i zaoszczędzisz sporo cennego czasu.

Znalazłeś już oferty, które wzbudziły Twoje zainteresowanie, co dalej? Przygotuj dokumenty aplikacyjne. Standardowo pracodawcy będą od Ciebie wymagać CV i listu motywacyjnego. Przy ich pisaniu wróć koniecznie do listy swoich kwalifikacji, którą wcześniej stworzyłeś. To na jej podstawie powstaną oba dokumenty. Dokładnie przeczytaj ogłoszenie rekrutacyjne, zwłaszcza wymagania na stanowisko, na które aplikujesz. Koniecznie dowiedz się czegoś o firmie, w której praca Cię zainteresowała. Zajrzyj na jej stronę internetową, zorientuj się w najważniejszych kwestiach jej dotyczących. CV i list motywacyjny zawsze twórz „na miarę”, czyli pod konkretne ogłoszenie rekrutacyjne. Wyodrębnij i zaznacz szczególnie te kwalifikacje i cechy, które są pożądane przez tego konkretnego pracodawcę. W liście motywacyjnym postaraj się zainteresować rekrutera swoją osobą. Podejdź do tematu niebanalnie. Tu możesz wykorzystać szeroki wachlarz cech i umiejętności, które zdobyłeś w życiu poza zawodowym, ale z powodzeniem i korzyścią dla firmy mogą byś wykorzystane na stanowisku, o które się ubiegasz. Jeśli napisanie CV i listu motywacyjnego sprawiają Ci spory problem, zwróć się o pomoc do profesjonalistów. Doradca zawodowy to osoba, która z pewnością Ci pomoże. Z usług doradcy możesz skorzystać na wiele różnych sposobów: przez internet, w agencjach rekrutacyjnych, a także bezpłatnie w urzędach pracy.

Watro też odważyć na samodzielne wyjście z inicjatywą. Dowiedz się, czy w Twojej okolicy, znajdują się jakieś firmy z Twojej branży. Zapoznaj się z cechami charakterystycznymi ich działalności. Postaraj się dotrzeć do osoby decydującej o zatrudnieniu w takiej firmie i nie wahaj się z nią skontaktować mailowo, telefonicznie lub osobiście. Starannie przygotuj dokumenty aplikacyjne, które tej osobie przekażesz. Bardzo często zdarza się, że jeśli nawet dane przedsiębiorstwo nie poszukuje w tej chwili pracowników, weźmie Twoją kandydaturę pod uwagę, gdy pojawi się wakat. Często w takich sytuacjach korzysta się od razu ze zgromadzonej bazy CV ze względu na znaczne skrócenie procesu rekrutacyjnego i oszczędność czasu. Poza tym pracodawca wie już coś o kandydatach. Co takiego? Mianowicie to, że ma do czynienia z osobami zaangażowanymi, które nie siedzą z założonymi rękoma tylko samodzielnie kreują swoje życie i wychodzą z inicjatywą. To bardzo cenne w oczach pracodawcy.

Pomocne może się okazać również uczestnictwo w różnych projektach w ramach wolontariatu. Oczywiście, najlepiej w dziedzinie związanej z Twoją branżą zawodową. Zdobędzie cenne doświadczenie i wiele nowych umiejętności, które z pewnością zaprocentują.

Pamiętaj osoby, które są zdecydowane, konsekwentne w działaniu i wiedzą czego chcą z reguły, to dostają. Bądź konkretny, a z pewnością, już wkrótce osiągniesz swój cel i będziesz się cieszyć z wymarzonej pracy.

Pobierz jako PDF
 

SIMILAR ARTICLES

0 1223

0 281

NO COMMENTS

Leave a Reply