Jak założyć biuro podróży? Sprzedaż i organizacja imprez turystycznych

0
920

Rynek turystyczny związany jest przede wszystkim z organizacją imprez turystycznych oraz z pośrednictwem w ich sprzedaży.
Wiele biur podróży zajmuje się i jednym, i drugim, coraz większa jednak jest grupa tych biur, które postanawiają się skoncentrować albo na organizacji imprez, albo na pośredniczeniu w ich sprzedaży.
Jakie zadania czekają na organizatorów oraz na pośredników zajmujących się sprzedażą usług oferowanych przez inne biura podróży?

Bardziej popularną formą prowadzenia działalności, związaną z mniejszym ryzykiem, jest usługa pośrednictwa. Pośredniczyć można w sprzedaży noclegów w wybranych obiektach, w sprzedaży biletów autokarowych lub lotniczych, można również zajmować się sprzedażą ubezpieczeń turystycznych. Można również pośredniczyć w sprzedaży kompleksowych imprez turystycznych krajowych i zagranicznych, których organizatorem jest inne, większe biuro podróży. Zadanie pośrednika jest dość proste – ma sprzedaż daną imprezę lub usługę. Aby to zrobić agent musi jednak posiadać odpowiednią wiedzę na temat sprzedawanych produktów lub usług, musi również umieć zachęcić i przekonać klienta do konkretnej oferty.

Nieco bardziej skomplikowana jest organizacja imprezy turystycznej.
Biuro podróży, które pełni jednocześnie rolę organizatora turystyki, musi się zmierzyć z dużymi oczekiwaniami swych klientów oraz ze znaczną odpowiedzialnością. Produkt, który organizator turystyki wprowadza do sprzedaży, musi być nie tylko ciekawy i atrakcyjny dla klientów, ale przede wszystkim pewny. Organizator turystyki może wybrać najlepszy dla siebie (i dla swych klientów) pakiet usług turystycznych, który będzie przedmiotem sprzedaży. Najpopularniejszymi pakietami turystycznymi są wycieczki poznawcze oraz dłuższe pobyty o charakterze wypoczynkowym. Wycieczki są organizowane przede wszystkim z myślą o tych turystach, którzy chcą zdobywać wiedzę o nowych miejscach i zobaczyć na własne oczy najpiękniejsze miejsca i zabytki. Dla takich osób najważniejsza jest tematyka wycieczki i jej program, chętnie korzystają oni również z usług doświadczonego pilota lub przewodnika – osoby posiadającej szeroką wiedzę i potrafiącą ją w ciekawy sposób przekazać innym. Organizator musi tu zapewnić nie tylko noclegi i transport, ale również wejścia do poszczególnych obiektów i opiekę przewodnika lub pilota, który w imieniu organizatora turystyki sprawuje w trakcie imprezy opiekę nad grupą.

Nieco mniej wymagające są wyjazdy o charakterze wypoczynkowym.
Tu wypoczynek i rekreacja są dla klientów najważniejsze i to musi im zapewnić organizator. Podstawą w przypadku takiego pakietu turystycznego stają się sprawy związane z transportem, noclegiem oraz wyżywieniem, przy czym wiele biur podróży ogranicza się do noclegu i wyżywienia, zaś transport pozostawia turystom „we własnym zakresie”.

Coraz bardziej popularną usługą na rynku turystycznym są w ostatnich latach podróże służbowe oraz wyjazdy na targi czy konferencje naukowe.
To dla biur podróży duże wyzwanie, przy czym każda z imprez tego typu ma swój własny charakter i związane z tym specyficzne wymagania. Najczęściej od organizatora w takim przypadku oczekuje się zarezerwowania noclegów oraz załatwienia formalności związanych z transportem i wyżywieniem.

Prowadzenie własnego biura podróży to podobno marzenie wielu osób.
Jednak od marzenia do realizacji droga…krótka. Trudniej utrzymać się na tym rynku. Zobaczmy jak założyć biuro podróży, a raczej jak rozpocząć sprzedaż nie swojego produktu, czyli de facto nie musimy bawić się w niezbędne pozwolenia związane z urzędami itp. itd. Załóżmy zatem na początek agencje turystyczną.

Internet czy stacjonarka?
Główne pytanie, gdyż jak doskonale wiadomo, z roku na rok rośnie sprzedaż online. Z drugiej strony niezwykle trudno jest przygotować dla siebie w chwili obecnej porządne miejsce na rynku online. Doskonale musimy zdawać sobie sprawę z faktu, że rynek sprzedaży wycieczek zajęty jest przez kilka głównych graczy. Co prawda każdy wykroi sobie kawałeczek tortu, to jednak nie będzie on na pewno wielki.

Co się tyczy miejsca stacjonarnego,
to w chwili obecnej największą sprzedaż generują galerie handlowe, pasaże w hipermarketach. Tak naprawdę to jedyne opłacalne miejsca, gdzie co prawda czynsz kosi z nóg, ale mamy pewność że nie będzie zbyt dużej konkurencji i przy znajomości tematu, czy obrotnych pracownikach, możemy generować naprawdę miłą sprzedaż.

Oczywiście żeby cokolwiek sprzedawać, musimy posiadać odpowiednie umowy agencyjne z polskimi touroperatorami. W tym celu rozpoczyna się żmudny proces żebrania, szczególnie jeżeli pragniemy mieć ofertę największych graczy rynkowych. Co biuro to inne obostrzenia. W jednym okaże się że musimy działać na rynku minimum rok, aby cokolwiek można było zrobić w kwestii współpracy, w kolejnym będą chcieli od nas różne zabezpieczenia. Jeszcze w innym będziemy musieli deklarować minimalną obrót. Wszystko to może zmęczyć, jednak warto walczyć z przedstawicielami biur podróży. U tych największych graczy, działamy w myśl zasady: wyrzucą Cię drzwiami, wracasz oknem. Jeżeli jako nowicjusze od razu dostajemy odpowiedź odmowną i podkulamy z tej okazji ogon, to nie oszukujmy się, nie mamy czego szukać w branży.

Kiedy mamy odpowiednie umowy, to musimy naturalnie jakoś je szybko i sprytnie sprzedawać. Do tego posłuży nam jeden z wielu systemów rezerwacyjnych. Większość biur podróży posiada własne systemy rezerwacyjne. Najlepszym, moim zdaniem jest system BLUE VENDO, jednakże oprócz doskonałej funkcjonalności, ma jedną wadę. Każde biuro będące w tym systemie wymaga oddzielnego logowania, nie znajdziemy wszystkiego w jednym miejscu.

Systemy kumulujące u siebie wielu touroperatorów to przede wszystkim MerlinX oraz Tom. Zdania w przypadkach obu systemów, ich działania są podzielone, jak kogoś stać, chce mieć zawrót głowy niech zainteresuje się obydwoma.
Wycieczki to jednak nie wszystko, możemy również śmiało zdecydować się na przygotowanie sprzedaży takich produktów jak bilety lotnicze, czy autokarowe.

W lotniczych mamy dwie opcje?
Albo posiadamy tytuł kasjera lotniczego, dopuszczający nas do największych systemów rezerwacyjnych, albo korzystamy z pośrednictwa firm rezerwujących bilety lotnicze. W każdym przypadku zarobimy na prowizjach, posiadając kasjera lotniczego będą to naturalnie większe przychody.

Jeżeli chodzi o bilety autokarowe, to mamy do wyboru dwie największe platformy rezerwacyjne, a mianowicie Voyager i EuroTicket. Różnią się jedną kwestią: Voyager kumuluje wszystkich przewoźników i nie musimy babrać się w podpisywanie specjalnych umów z każdym z przewoźników. Z kolei chcąc sprzedawać za pomocą EuroTicket, musimy podpisywać specjalne umowy z licznymi przewoźnikami. Ktoś kto lubi papierkową robotę bez problemu to ogarnie, bo jako wabik dodam, że mając indywidualne umowy z przewoźnikami, możemy zarobić nawet do 5 % więcej na prowizjach od sprzedanych biletów.

Kolejną możliwością w agencji turystycznej będzie sprzedaż ubezpieczeń turystycznych. Tutaj również zyski są dość dobre, niektóre agencje dają nawet do 25% prowizji od ceny sprzedaży. Należy tylko wykazywać się żyłką handlowca i do każdej sprzedaży wycieczki czy biletu proponować ubezpieczenie.
Jeżeli chodzi o sprawy organizacyjne, o sprawy związane choćby z rozliczeniami, to pamiętajmy że należy być vatowcem. Co prawda niektóre biura przyjmą rachunek prowizyjny, jednakże nie będzie się to kompletnie opłacało, szczególnie że taka działalność generuje dość spore koszty.

Warto również posiadać, w przypadku sprzedaży stacjonarnej stronę internetową. Dzięki temu możemy dotrzeć do większej liczby klientów, szczególnie na rynku lokalnym. Oczywiście strona winna posiadać odpowiedniej jakości wyszukiwarki, nie pozwólmy aby była to goła wizytówka. Dlatego, musimy rozeznać się w odpowiednich systemach rezerwacyjnych, które to zaoferują nam możliwość wrzucenia na naszą www odpowiedniej wyszukiwarki ofert.”

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here