Relacje w biznesie

Relacje w biznesie

Każdy szanujący się człowiek robiący jakikolwiek biznes wie jedną ważną rzecz. Niestety są też tacy, którym marzą się wielkie pieniądze i luksus, lecz zapominają o tej najważniejszej rzeczy. Czym ona jest? Warto wiedzieć, że bogactwo i sukces nie byłyby możliwe, gdyby nie…

…dobre relacje. To one świadczą o tym, jak rozwija się biznes i w którym kierunku podąża, w górę czy w dół. Wydaje się na pozór dość oczywiste, iż dobry kontakt oraz odpowiednia komunikacja przyczyniają się do sukcesu w takiej samej mierze jak dobry plan, produkt, obrany cel itd. Zresztą dobry plan czy produkt to jedna strona medalu i tak naprawdę nie stanowią jeszcze o sukcesie. Dlaczego?

Najważniejsze są relacje.
Żaden plan nie zostanie zrealizowany efektywnie, żaden produkt czy usługa nie zostaną sprzedane dobrze ani żaden cel nie zostanie osiągnięty, jeśli nie buduje się relacji z pracownikami, współpracownikami i klientami. Szczerze powiedziawszy, to nawet najlepszy plan bądź produkt okażą się przysłowiową klapą, kiedy zabraknie jakże ważnej komunikacji między ludźmi.

Wiele się też na ten temat mówi i pisze. Jednak nie każdy o tym pamięta, szczególnie kiedy robi jakiś biznes. Ludzie zapominają o tym, co najważniejsze; o tym, że przede wszystkim nie można być samolubnym i myśleć tylko i wyłącznie o własnych korzyściach. Żeby sprzedać produkt czy usługę należy w pierwszej kolejności myśleć o potrzebach klientów, albowiem to oni przecież nabywają dany produkt/usługę. Bez klienta nie ma biznesu. Ile jednak osób, zamiast zadbać o konsumenta, zwyczajnie próbuje mu coś wcisnąć na siłę tylko po to, żeby zarobić swoje złotówki? Ile osób myśli o tym, czego naprawdę chce klient? Zdarza się, i to bardzo często, że tzw. biznesmen o tym nie myśli. Stąd zazwyczaj jego porażki na polu sprzedaży. A jak wiadomo, jak nie ma sprzedaży to i nie ma dochodów. Jak nie ma dochodów to i biznes leży. Sukces zresztą też. Także pierwsza lekcja, jaką powinna się odrobić, jest dbałość o interesy klienta, a nie o swoje własne; własne korzyści z pewnością się odniesie, kiedy zacznie się dbać o osobę, która potencjalnie może zostać nabywcą.

Następnym czynnikiem, i to też bardzo ważnym, są relacje między współpracownikami, jak i z pracownikami. Również i tutaj nie można pozwolić sobie na niedbalstwo pod tym względem. Dobre stosunki panujące między ludźmi tworzącymi biznes oraz z pracownikami, jeśli takowi są, przynoszą również wspaniałe wspólne korzyści. Przecież wszyscy jadą na tym samym wózku, racja? Należy więc zadbać, aby ten wózek jechał dobrze i bez żadnych przeszkód, zamiast się wywracać co rusz – ta metafora dobrze oddaje sens tego, o czym przed chwilą była mowa. Mimo wszystko podobnie jak w przypadku z klientami ludzie zdają się zapominać, iż będąc w biznesie, nie działają solo tylko w zespole. I właśnie od relacji panujących w zespole zależy, jak wielki sukces odniesie biznes. Dobre relacje przekładają się na wspaniałą pracę zespołową. Co za tym idzie – i co nie powinno być dziwne – wyniki, jakie się dzięki temu osiąga, są ponadprzeciętne. Jeśli natomiast relacje są złe, to wynik takiego podejścia można sobie bez trudu wyobrazić. Przy okazji, kiedy buduje się zespół lub zatrudnia ludzi warto się przy okazji upewnić, czy ci ludzie razem stworzą dobrą ekipę. Taką, która będzie odnosić sukcesy. Jednak jest to temat na inną rozmowę.

Nie zapominaj o relacjach.
Niniejszy artykuł pokrótce miał wyjaśnić, dlaczego powinno dbać się o dobre relacje i dlaczego są one takie ważne. Bez ludzi, odpowiedniego zespołu, pracowników i klientów nie ma mowy o żadnym sukcesie. Choćby nie wiadomo jak dobrze biznes wyglądał, to jeśli zabraknie w nim dobrej komunikacji, to po prostu upadnie.

Dzisiejszy rynek wydawniczy jest dobrze zaopatrzony w książki, audiobooki czy materiały video – mowa o tym, co związane jest z dziedziną biznesu i rozwoju osobistego – i naprawdę nie jest problemem dowiedzieć się więcej na poruszony tutaj temat i przy okazji nauczyć efektywnej komunikacji. Są też również warsztaty, szkolenia czy seminaria związane z tym zagadnieniem. Jeśli chcesz podnieść swoje umiejętności pod tym względem, to na pewno wyjdzie Ci to na dobre, ponieważ Twój biznes i Twój sukces tego wymagają. Zapamiętaj, że dobre relacje i efektywna komunikacja z ludźmi to podstawa każdego sukcesu.

Pobierz jako PDF
 

SIMILAR ARTICLES

NO COMMENTS

Leave a Reply