Jak grać support w grze League of Legends?

Jak grać support w grze League of Legends?

Poradnik dla osób chcących grać jako Support w grze League of Legends. Poniżej znajdziecie opis i przydatne porady, dzięki którym zrozumiecie mechanikę gry tym typem postaci.

Na początku naszej przygody musimy przygotować się na jedno- support to nie jest kiler. Nie będziemy mogli chwalić się duble, triple, quadra czy penta kill’em. Zamiast tego będziemy wspierać naszych towarzyszy oraz kolekcjonować asysty. Polecane przeze mnie postacie to: Leona, Taric, Soraka, Tresh, Blitzcrank, Sona, Alistar i Shen. Niektórzy w roli supportu używają Karmy, ale jest to postać dla osób, które w LoLu rozegrali już całkiem sporą ilość gier. W początkowej fazie gry naszym zadaniem jest utrzymać naszego partnera(ADC) przy życiu, jednocześnie kreując mu okazje do zdobywania fragów. Jest to o tyle ważne, iż na dolnej linii operuje dwóch bohaterów, więc jeśli zawiedziemy, 2/5 naszej drużyny będzie do tyłu z pieniędzmi oraz doświadczeniem a przeciwnicy zyskają silnego ADC. Być może z początku sytuacja będzie układać się pomyślnie, jednakże w każdym team fight(pojedynek 5 vs. 5) różnica będzie zauważalna.

Z własnego doświadczenia mogę powiedzieć, że jeżeli wrogi ADC osiągnie w pierwszych minutach statystyki 2/0/0, przegraliśmy linię i często całą grę. Każdy doświadczony gracz nie zmarnuje takiej przewagi. Właśnie dlatego umiejętna gra supportem jest taka ważna, nawet odważę się sformułować stwierdzenie, że ta pozycja jest najtrudniejsza ze wszystkich. Kolejnym ważnym aspektem gry na BOT(dolna linia) jest „cs” czyli ilość zabitych stworów. Za zabicie różnych stworów otrzymujemy różną ilość pieniędzy, ale na potrzeby szybkich przeliczeń przyjmijmy, że na początku średnio wynosi to 20. Za zabicie bohatera otrzymujemy 300. 300/20 to 15. Zabicie około piętnastu minionów(tych stworków co chodzą na linii) daje nam tyle samo pieniędzy co zabicie gracza, przy okazji jest to dużo prostsze zadanie do wykonania. Kolejnym zadaniem support’a jest umożliwienie parterowi „last hitowania”- czyli zadawania ostatniego, zabójczego ciosu. Grając jako wsparcie bardzo często kończy się grę mając na koncie 20/30 zabitych stworów, podczas gdy ADC ma co najmniej 200. Bardzo często supporty typu Leona(niezwykle wytrzymałe, w tym przypadku jeszcze dodatkowe duże „cc”) grają agresywnie zmuszając przeciwnika na odejście od minionów oraz od naszego kompana, natomiast postaci mające czary dystansowe zmuszają przeciwników do ciągłego ruchu, przez co często przegapiają właściwą chwilę na wykonanie „last hitu” i wytrącają z rytmu gry.

Support ma jeszcze jedno, trudne zadanie, a mianowicie zapewnienie poglądu na mapę. Trzeba wynaleźć „złoty środek” pomiędzy pieniędzmi wydanymi na wardy i inne przedmioty. Polecam zakup Sightstone oraz Warding Totem. Ta inwestycja szybko się zwróci. Gdzie rozstawiać wardy? Na początku trzeba postawić ward na rzece w taki sposób, abyśmy mogli z odpowiednim wyprzedzeniem zauważyć szykującego się ganku(junger schodzi na linię, atakując z boku bądź z tyłu).Polecam stawiać je wyżej w taki sposób, by mieć pogląd na smoka. Często przydaje się postawić warda w krzakach na linii. W późniejszej fazie gry absolutnym minimum jest zawardowanie barona i smoka. Do tego najlepiej ukazać jeszcze blue i red buffy. Im więcej widzi nasza drużyna, tym lepiej. W tym miejscu chciałbym jeszcze jedno powiedzieć, a mianowicie nie polecam różowych wardów. Są one droższe i przede wszystkim są widoczne. Czasem warto je postawić, gdy przykładowo chcemy skontrować wrogiego warda, ale dużo lepszą inwestycją jest Sweeping Lens.

Bardzo ważnym aspektem gry są dobierany przedmioty. Ich dobór jest kluczowy i różni się w zależności od bohatera którym gramy i zaistniałej sytuacji. Poniżej przedstawię Wam te najczęstsze, z pominięciem przedmiotów konsumowanych, czyli potek(mikstur) czy wardów

Na start:
Relic Shield- jeden z najlepszych wyborów dla supporta. Co jakiś czas możemy zabić wroga, dzięki czemu leczy 40 HP i daje pieniądze za stwora zarówno nam, jak i pobliskiemu sojusznikowi. W skrócie: nasz „last hit” nie kradnie farmy a dodatkowo leczy. Proponuję korzystać z tej pasywki jak najczęściej, najlepiej na tych minionach, których nasz ADC z różnych powodów ubić nie może oraz na największych stworach(największy zysk pieniędzy). Oprócz tego dodaje nam +75 życia.
Ancient Coin- druga opcja pozyskiwania pieniędzy. Ten przedmiot powoduje, że każdy zabity nie przez nas minion daje nam 2 golda i odnawia 5 HP. To też jest dobre, lecz efekt nakłada się tylko na nas(chodzi tu głównie o leczenie) no i ten przedmiot dodaje nam +3 do regeneracji many. Jeśli weźmiemy tankowatą postać np. Leona czy Taric, nie polecam, bo mana na tych bohaterach nie jest aż taka ważna. Lepiej zainwestować w dodatkowe HP.

Wczesna faza:
Face of the Mountain- rozbudowany Relic Shield. Szczególnie przydatne na postaciach, które nie wspomagają ADC tarczą bądź uzdrowieniem(np. wielokrotnie wspomniana tu Leona), ponieważ po użycie nakłada tarczę 10% naszego maksymalnego zdrowia cztery sekundy, a potem wybucha zadając całkiem duży damage. No i możemy tego użyć raz na minutę. Dodatkowo wzmacnia efekty zawarte w Relic Shield.
Sightstone- w wielkim skrócie darmowe zielone wardy, Dodatkowo dostajemy również +150 zdrowia.
Boots of Speed- podstawowe butki. Podstawa dla każdej postaci, no może za wyjątkiem Mastera Yi.

Późniejsza faza gry:
Locket of the Iron Solari- podstawowy item ze względu na swoją aurę. W „team fightcie” nadaje bonusy do niewrażliwości na magię oraz regeneracji zdrowia. Aktywna umiejętność to tarcza dla nas i pobliskich przyjaciół.
Mercury, s Treads- rozbudowane butki. Polecam te konkretne ze względu na Tenacity: wszystkie ogłuszenia, uciszenia, spowolnienia, strach itp. działają o 35% krócej. Czasami niezastąpione. Dodatkowo dostajemy bonus +25 do niewrażliwości na magię.
Zeke’s Herald- warte uwagi ze względu na aurę: +20 AD i +10% kradzieży życia.
Warmog’s Armor- Oprócz bonusu do zdrowia daje nam +1% naszego maksymalnego zdrowia do regeneracji HP na pięć sekund( jeżeli mamy np. 3000 Hp, co pięć sekund regeneruje nam się 30, co na sekundę daje nam 6 HP)
Sunfire Cape- Tu mamy przydatny bonus. Nieprzyjaciele dookoła nas ostrzymują co sekundę 25+ poziom postaci obrażeń magicznych. Na pozór jest to niedużo, ale dłuższe przebywanie w pobliżu bohatera z takim przedmiotem może być wprost zabójcze.
Frozen Heart- pancerz + redukcja czasu odnowienia umiejętności z pożytecznym pasywem. Powoduje on obniżenie o 15% prędkości ataku pobliskich nieprzyjaciół.
Thormail- oprócz pancerza daje nam pewien bonus. Otóż zadaje 30% zadanych nam obrażeń bohaterowi, który nam te obrażenia zadał. UWAGA! Te 30% nie redukują zadanych nam obrażeń.

Czary przywoływacza.
Tutaj Wam doradzę, które warto wybrać oraz dlaczego.
Flash- chyba najpopularniejszy spell w całej grze. Teleportujemy się we wskazane miejsce. Dobry do doskoku bądź ucieczki. Jako ciekawostkę powiem, że kiedyś odległość na którą można było się teleportować była większa.
Exhoust- powoduje spowolnienie wrogiego bohatera oraz obniżenie jego AD (zadaje mniej obrażeń)
Heal- stare klasyczne uzdrowienie. Dodatkowo ten efekt działa na pobliskich sojusznikach.
Barrier- założenie ochronnej bariery, która zatrzymuje obrażenia. Alternatywa dla Heal.
Teleport- Teleportujemy się do przyjaznego obiektu(minion, ward, wieża, nie gracz)

Masteries to temat ciężki, ponieważ trzeba je dobrać do konkretnej postaci. Najlepiej mieć osobną stronę dla każdego bohatera. Generalnie najwięcej powinniśmy mieć z Użytkowych(dla dystansowych) lub Obronnych(dla postaci tankowatych). Osobiście nie polecam brać pieniędzy na start oraz wydłużenia działania buffów. Jest to dobre, ale dla supporta są lepsze rzeczy.

Gra supportem to temat rzeka. Tylu ilu jest graczy, tyle jest opinii i strategii. Polecam Wam wypracować własną, metodą prób i błędów podpierając się oczywiście tym poradnikiem. Życzę miłej gry i do zobaczenia na Summoner’s Rift!

Pobierz jako PDF
 

SIMILAR ARTICLES

NO COMMENTS

Leave a Reply