Szybki obiad – jak go przygotować?

0
787

Każdy z nas w dobie XXI wieku jest bardzo zabiegany i nie ma na nic czasu. Coraz częściej korzystamy w gotowych potraw, które wystarczy tylko rozmrozić i zjeść. Taki sposób odżywiania nie jest zdrowy, ponieważ gotowa żywność zawiera konserwanty, wypełniacze i inne chemiczne składniki. Dlatego każdy z nas w codziennym gotowaniu stawia na prostotę składników i szybkość przygotowania potrawy. Ważne by znaleźć przepis na obiad prosty i tani w przygotowaniu.

W sieci istnieją blogi kulinarne, które przedstawiają jak przygotować proste dania tanim kosztem. Cała rodzina zyskuje na tym, gdy rodzice przygotowują obiad w domu, z sezonowych składników. Wcale nie musi to oznaczać spędzania wielu godzin w kuchni – wystarczy odpowiednio zaplanować zakupy i samo przygotowanie. Jest wiele potraw, które można przygotować raz i odgrzewać przez kilka następnych dni, przy czym nie tracą one swej jakości i smaku. Również przygotowanie dwóch dań nie powinno stanowić dużego obciążenia, jeśli się je odpowienio zaplanuje. Drugim powodem dla którego warto gotować w domu są koszty obiadu. Koszt gotowego obiadu jest o ok 40% wyższy niż posiłek przygotowany samodzielnie. Ważne jest również to, aby kupować tylko tyle żywności, ile faktycznie jesteśmy w stanie zjeść. Jeśli zdaży się, że jakis produkt zostanie, to warto coś z niego przygotować na później lub przedłużyć by termin przydatności do spożycia marynując go czy zamrażając.

Mitem jest, że posiłek składający się w dwóch dań jest tylko od święta czy na niedzielny obiad. Warto przygotować prostą zupę. Po pierwsze są mniej kaloryczne (oczywiście odpowiednio przygotowane) i naukowo udowodnio, że osoby które codziennie jedzą zupę, są znacznie mniej narażone na otyłość. Dzieję się tak dlatego, że jeśli zjemy już zupę, to mniejszą porcję drugiego dania będziemy w stanie zjeść. Po prostu. Po drugie zupa jest błyskawiczną potrawą, którą odpowiednio przygotowaną można wykonać nawet w 15 min (np. zupę pomidorową, ogórkową czy zupę krem). Ostatnim argumentem przekonującym do zupy jest fakt, że przygotowaną raz można przechowywać w lodówce aż do 3 dni bez obaw o zdrowie.

Drugie dania nie oznacza godzinnego pieczenia, smażenia czy gotowania. Można przygotować tzw. danie jednogarnkowe, jak np. fasolka po bretońsku, leczo, czy szybkie w przygotowaniu parówki w cieście francuskim i do tego jakąś sałatkę. Dzieci również uwielbiają np. naleśniki, które można przygotować dzień wcześniej, czy nawet zamrozić i odgrzać w bardziej zabiegany dzień.

Istnieje jeszcze problem związany z żywieniem dzieci w dobre XXI: Fast Foody. Piękne, kolorowe banery, zachęcające do zjedzenia pysznej pizzy, hamburgera czy frytek. Takie dania są pełne soli i substancji uzależniających. Zawierają bardzo mało witamin i substancji odżywczych tak ważnych w rozwoju naszego dziecka. Powodują otyłość i doprowadzają do chorób. Niestety nie da się uniknąć chęci zjedzenia przez dziecko niezdrowego posiłku, ale można go przygotować w sposób zdrowy. Wystarczy sięgnąć bo zdrowe składniki ze sprawdzone źródła i zabrać się do pracy. Na przykład frytki. Oryginalne przygotowane są na głębokim tłuszczu i posypane ogromną ilością soli. Czemu np. nie przyrządzić frytek w piekarniku i dodać naturalne przyprawy z minimalną ilością soli?

Kolejnym niezdrowym daniem jest pizza. Ciasto na pizzę można przygotować samemu kilka porcji naprzód. Niewykorzystane porcje ciasta wystarczy zamrozić. W pizzy bardzo jest ważne co na nią kładziemy. Warto przygotować samemu sos pomidorowy, a zamiast tłustych wędlin można użyć większej ilości warzyw. Jeśli przykryjemy całą pizzę serem niskotłuszczowym, dzieci nawet się nie zorientują co jest w środku. Przecież pizza to pizza.

Podsumowując – jeśli jesteś zabieganym rodzicem, który chce dla swojej rodziny przygotowywać zdrowe i proste dania, wystarczy że odpowiednio zaplanujesz swoje zakupy. Będziesz wybierał potrawy, które można przygotować na kilka dni do przodu. Warto również przygotować dwa dania dla swojej rodziny… Róbmy zakupy z głową!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here