5 sposobów żeby mieć więcej energii

0
1009

Wydawałoby się, że każdy zdaje sobie sprawę z tego jak ważny jest zdrowy sen, nawadnianie organizmu i dobrze zbilansowana dieta. Różnie jednak bywa, gdy trzeba wiedzę wprowadzić w życie. Wieczorem kusi kolejny serial i mówimy sobie, że pójdziemy spać godzinę później. W natłoku codziennych obowiązków zapominamy przygotować sobie wartościowy posiłek, a zamiast wody wybieramy kawę. Na dłuższą metę suma takich drobiazgów przyczyni się do spadku energii życiowej i nasilenia zmęczenia. Warto przypomnieć sobie co i dlaczego jest tak ważne dla utrzymania dobrej formy. Oto garść wskazówek.

Sen

Każdy lubi się wyspać, lecz zdarzają się takie okresy w życiu, gdy mamy mniej snu niż byśmy chcieli. Warto wtedy zwrócić uwagę na kilka rzeczy, by małą ilość nadrobić jakością. Ważne, abyśmy spali w ciszy i ciemności. Bardzo pomocne w tym celu będą opaski na oczy, które widuje się w amerykańskich filmach. Opaska nie jest gadżetem, lecz przedmiotem dzięki któremu możemy cieszyć się większym poziomem energii w ciągu dnia. W totalnej ciemności mózg produkuje więcej melatoniny, która obniża ciśnienie krwi, reguluje poziom glukozy we krwi i temperaturę ciała. Są to ważne czynniki wpływające na dobry sen. Ponadto sztuczne światło przyczynia się do podniesienia poziomu kortyzolu, hormonu stresu, co znacząco obniża jakość snu. W dobie laptopów, tabletów i telefonów dotykowych jesteśmy narażeni na jaskrawe światło do późnych godzin wieczornych. Aby lepiej się wyspać należy skończyć korzystanie z telefonu, laptopa czy telewizora na 60-90 minut przed położeniem się spać. Najlepiej będzie, jeśli w sypialni będziemy mieli tylko łóżko, żadnej elektroniki.

Wiele osób ma zły nawyk ucinania sobie drzemki kilkunastominutowej drzemki zaraz po obudzeniu. To wcale nie doda nam energii, wręcz przeciwnie. Po obudzeniu rozpoczyna się kolejna faza REM, więc po takiej drzemce znów przerwiemy głęboki sen a uczucie zmęczenia spotęguje się. Lepiej ustawić budzik kwadrans później i wstać chwilę po obudzeniu. Wypicie rano szklanki wody pomoże się wybudzić.

tea-1040677_1920

Woda

O tym, że trzeba koniecznie pić co najmniej 2l wody każdy słyszał wiele razy w telewizji czy radiu. Ten komunikat dociera do nas z taką częstotliwością, że można by się zastanawiać, ile w tym jest działania zdrowotnego a ile mody. Zła dieta, stres i brak ruchu przyczynia się do zakwaszania organizmu. W organizmie zatrzymują się też inne trujące substancje jak na przykład metale ciężkie, gdyż organizm nie nadąża ich wydalać. Woda jest naturalną odtrutką. Ponadto poprawia trawienie, pobudza metabolizm, nawilża skórę, dotlenia organizm i oczywiście dodaje energii.

Często, gdy brakuje nam energii, sięgamy po kawę zamiast po kolejną szklankę wody i i miseczkę owoców. W dłuższej perspektywie osiągniemy odwrotny skutek, ponieważ kawa ma działanie moczopędne i odwodnia organizm. Chcąc podnieść ogólny poziom energii należy zamienić kawę na zieloną herbatę. Picie wody powinno być nawykiem. Aby tak się stało dobrze jest zapisywać, ile wody dziennie wypijamy. Wychodząc z domu zabierajmy ze sobą duża butelkę wody. Możesz też kupić butelkę z filtrem, dzięki temu będziesz mógł pić przefiltrowaną wodę z kranu, a także zaoszczędzisz czas i pieniądze na kupowanie kolejnych butelek wody.

 

Dieta

Sen, dieta, ruch, relaks są jak naczynia połączone. Czy wiesz, że nieodpowiednia ilość snu, zbyt mała lub zbyt duża, zaburza zdolność organizmu do regulowania hormonów związanych z apetytem? Brak dobrej jakości snu przyczynia się do powstawania warstwy tłuszczowej na brzuchu, a zbędne kilogramy są dodatkowym ciężarem, który musimy dźwigać spalając energię.

Również dieta może dodawać energii lub ją odbierać. Chcąc dodać jej sobie więcej należy wyeliminować tzw. “puste kalorie” czyli fastoody, słodycze, półprodukty. Gdy wyrzucimy je z diety pozostanie miejsce, w które należy włożyć owoce i warzywa, naturalne soki, pełnowartościowe dania. Można rzecz, że to nie tylko absolutne podstawy, ale wręcz oczywiste banały, jednak wprowadzenie ich w życie jest dla wielu osób wyzwaniem. Najlepiej zrezygnować z zapychaczy raz na zawsze. Próby rezygnowania “na raty” nie powiodą się, ponieważ półprodukty słodycze zawierają rafinowany cukier, który silnie uzależnia. Po kilku tygodniach bez zapychaczy przyzwyczaimy się do nowej diety i organizm przestanie domagać się sztucznie wzmacnianych smaków.

Ruch i relaks

Gdy brakuje nam relaksu stajemy się mniej odporni na stres, a ten z kolei odbiera nam siły. Gdy jesteśmy zestresowani ciało staje się spięte i spada jego wydolność. Nikt nie posiada nieograniczonych zasobów sił, żeby radzić sobie z codziennymi wyzwaniami. Dlatego tak ważna jest równowaga pomiędzy pracą a czasem na relaks. Wolny czas warto podzielić na czynności aktywne i te w zaciszu domowym.

“Starość to brak ruchu” według światowej sławy trenera rozwoju osobistego Tony’ego Robbinsa. Ruch pomaga rozładować stres i naładować akumulatory. Osoby, które uprawiają regularnie sport mówią, że to dodaje im energii. Jeśli nie przekonaliśmy się o tym na własnej skórze, warto wypróbować tę metodę. Czas odpoczynku powinien być czasem wolnym od myślenia o problemach. W przeciwnym razie nie odzyskamy energii.

spacer-brzegiem-morza

Bądź swoim przyjacielem

Często na co dzień nie zdajemy sobie sprawy, jak wiele energii odbierają nam negatywne emocje i myśli. Jeśli często martwimy się czymś, myślimy, co zrobiliśmy źle lub obwiniamy się o coś to nieświadomie zużywamy wiele energii. Myślenie na temat tego, co mogliśmy zrobić lepiej, gdy jest już po fakcie, nie zmienia sytuacji. Możemy więc zająć się bardziej konstruktywnymi myślami, które dodadzą nam energii. Warto obserwować swoje myśli i emocje. Złość może nam dodać siły do zmian lub walki o swoje, ale możemy też stracić czas na niepotrzebne kłótnie. Cokolwiek robimy bądźmy dla siebie sprzymierzeńcem. W końcu jakość naszego życia kreujemy my sami, nikt inny.

 

Alicja Brzezińska

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here