6 sposobów na jesienną chandrę

0
578

Jesienna chandra dla wielu osób jest stałym elementem życia, którego trudno uniknąć.

Dzieje się tak, ponieważ wiele funkcji organizmu jest zależnych od przysadki mózgowej – gruczołu bardzo wrażliwego na światło. Jego mniejsza ilość zmienia wpływa na funkcjonowanie organizmu. Nie musimy jednak się poddawać obniżonemu nastrojowi. Każdy wie, że nastrój poprawi kubek gorącej czekolady czy herbaty, ale to metoda bardzo krótkotrwała. Oto klika wskazówek, które powinny dać działanie długofalowe – jeśli tylko będziemy je regularnie stosować.

 

1. Światło i kolor w naszym otoczeniu

Już od IV wieku p.n.e. greccy lekarze zalecali pacjentom przebywanie na słońcu. Niestety jesienią mamy mniej okazji do “łapania” promieni słonecznych. Po lecie, kiedy to nie było nam potrzebne duże oświetlenie w pomieszczeniach, warto zadbać o silniejsze oświetlenie. Skoro powstała fototerapia, która wspomaga leczenie depresji, nadciśnienia czy cukrzycy to warto pamiętać o tym, gdy chowając się przed chłodem i deszczem, siedzimy w domu. Oświetlenie ledowe daje duże możliwości w kwestii wyboru koloru światła, a także równomiernego rozmieszczenia go w całym mieszkaniu. Możesz również zamontować kolorowe klosze, aby zwiększyć pozytywne działanie światła.

Okazuje się, że znaczenie mają też kolory jakie nas otaczają jak np. kolor ścian i wystroju wnętrza. Podobno każda barwa ma inną częstotliwość drgań, podobnie jak komórki w ciele człowieka. Właśnie dlatego kolory oddziałują na nas. Przykładowo kolor niebieski wycisza i wspomaga wysokość jakość snu. To dobry kolor dla pościeli czy ścian w sypialni. Nerwy pomagają ukoić fiolet i zieleń. Granatowy wspomaga koncentrację. Jesienią unikajmy brązu i szarości.

2. Muzyka

To jakiej słuchamy muzyki wpływa na nasze samopoczucie bardziej niż możemy sobie zdawać z tego sprawę. Jeśli słuchamy ciężkiej muzyki z tekstami pełnymi smutku i agresji to trudno będzie o spokój wewnętrzny. Gdy słuchamy radosnych popowych piosenek w radiu pozytywne emocje są przerywane przykrymi informacjami ze świata. Na szczęście łatwo przejąć kontrolę nad tym, jaki wpływ ma na nas muzyka. Zszargane nerwy ukoją dźwięki natury. Słuchanie odgłosów natury wpływa na mózg podobnie jak medytacja – przerywa nieustający dialog wewnętrzny. Gdy do muzyki dołączymy wyobrażenie sobie cichego, bezpiecznego miejsca efekt będzie silniejszy. W wyrwaniu się z chandry pomocne są również nagrania do słuchania, które pomagają “włożyć” do podświadomości takie myśli, które wpłyną pozytywnie na nasze przekonania. Warto też pójść na koncert bębnów i mis tybetańskich. To magiczne doświadczenie, które potrafi pozytywnie wpłynąć na wprowadzenie większej harmonii oraz uporządkowanie emocji. Muzyka wpływa na wegetatywny układ nerwowy, który odpowiada m.in. za oddychanie i pracę serca. Odpowiednimi melodiami możemy regulować te funkcje organizmu.

3. Kolorowanki dla dorosłych

Od niedawna popularność zyskały kolorowanki dla dorosłych. Kolorowanie szczegółowych obrazków w jesienny wieczór z pozoru może się wydawać zabijaczem czasu a nawet wymówką, żeby nie wziąć się za rzeczy pilniejsze ale średnio przyjemne. Jest jednak większy sens w tym, że kolorowanki stały się ostatnio modne. Podczas kolorowania umysł uspokaja się i  natłok myśli rozprasza się (“Z czego zapłacę rachunek za prąd? Córce dokuczają koleżanki. Wiecznie nie mam na nic czasu.”). Stan ten jest zbliżony do medytacji. Kolorowanie ma również inne zalety: wspomagają koncentrację, pozwala puścić wodze fantazji, a nawet pomaga podczas wychodzenia z nałogów. Zamiast chwycić kolejnego pączka, który pójdzie w uda lepiej chwycić za kredki.

kobieta-spacer

 

4. Ruch, powietrze, oddech

Codzienne spacery są świetną alternatywą zamiast oglądania seriali podczas jesiennych wieczorów. Gdy zamienimy negatywne myśli na podziwianie przyrody i czas spędzony z rodziną na pewno poczujemy się lepiej. Podczas spaceru zwróćmy uwagę na swój oddech i wykorzystajmy tę chwilę wytchnienia na zwiększenie świadomości oddechu. W stresie oddychamy płytko i szybko, a to nie pozwala dotlenić organizmu i jeszcze bardziej zwiększa stres. Warto potrenować spokojny i głęboki oddech, tak aby z czasem stał się naturalny.

5. Inspirujące historie

Pokrzepieniem dla serca i ducha zawsze są fascynujące historie ludzi, którzy pokonali wiele trudności w swoim życiu i wyszli zwycięsko z kłopotów. Gdy dopada nas zwątpienie, kryzys, możemy sięgnąć po film biograficzny lub książkę. Gdy zestawimy swoje życie z życiorysem o wiele trudniejszym jest duża szansa, że pomyślimy: “Właściwie to mogłoby być gorzej. Jakoś sobie poradzę.” albo “Skoro on dał sobie radę, to ja też sobie poradzę.” Filmy, które przedstawiają wielkie historie to np. W pogoni za szczęściem, Jobs, The Walk. Sięgając Chmur, Siła spokoju, Amelia Earhart. Gdy dopada nas kiepski humor warto zwrócić uwagę na to, co mamy pozytywnego. Przyzwyczajamy się do rzeczy, które stają się codziennym elementem życia i z czasem nie cieszą nas tak jak wcześniej. Dzieje się tak, bo nie pamiętamy, jak żyło nam się bez cudownego partnera czy dobrej pracy. Inspirujące historie skłaniają nas do przemyśleń w wyniku których możemy odnaleźć więcej powodów do wdzięczności i radości.

tango

6. Coś nowego

Latem piękna pogoda sprzyja aktywności fizycznej, podróżom i doświadczeniu nowych rzeczy. Jesienią, gdy robi się zimno i deszczowo, w pierwszej chwili mamy ochotę się schować w ciepłym domu i nic nie robić. To sprzyja chandrze. Aby jej uniknąć należy wyjąć cieplejsze ubrania i znaleźć aktywności i atrakcje bardziej odpowiednie dla tej pory roku. Możemy zapisać się na kurs tańca, rysunku, dołączyć do klubu czytelniczego, czy znaleźć kompana do szachów. Siedzenie tygodniami samemu w domu, w oczekiwaniu na powrót ciepłych dni, to kiepski pomysł, jeśli chcemy zachować dobry humor.

 

Na nastrój człowieka wpływa wiele drobiazgów, z których często nie zdajemy sobie sprawy. Warto lepiej dobierać muzykę, książki, filmy i codzienne zajęcia. Przyszłość zaczyna się dzisiaj. gdy uporamy się z jesienną chandrą, również zima nie będzie nam straszna. Powodzenia w stosowaniu naszych podpowiedzi.

 

Alicja Brzezińska

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here