Dieta w walce z nadwagą

0
771

Skuteczna strategia walki z nadwagą wiąże się z porzuceniem starych nawyków żywieniowych, podjęciem aktywności fizycznej oraz generalną zmianą stylu życia. W zmaganiach z nadmierną masą ciała, można wyróżnić dwie główne sfery działania. Pierwszą jest oczywiście odżywianie, druga to sport.
W publikacjach zdrowotnych można zetknąć się z licznymi dietami. Różnią się one od siebie zalecanymi składnikami posiłków, porami spożywania, a także ich objętością. Diety odchudzające charakteryzuje kilka prostych zasad, które skutecznie pomogą pozbyć się zbędnych kilogramów.

1. Samodzielnie przyrządzaj potrawy
Produkty gotowe do spożycia często składają się z najmniej wartościowych składników. Zawierają także konserwanty, polepszacze smaku, dużą ilość cukru oraz są ubogie w witaminy.

2. Używaj różnorodnych składników
Spożywanie dużej ilości rozmaitych warzyw i owoców sprawia, iż do organizmu dostarczane jest całe spektrum witamin i minerałów. Zlikwidowanie monotonii żywienia motywuje do kolejnych zmian w diecie, a także uczy nowych umiejętności kulinarnych.

3. Ogranicz spożycie soli, mięsa i niezdrowych rodzajów tłuszczu
Nadmiar soli kuchennej zatrzymuje wodę w organizmie, a tym samym spowalnia metabolizm i przyczynia się do rozwoju nadciśnienia. Warto odzwyczaić się od solenia potraw, na rzecz innych, wartościowszych przypraw (np. pieprzu, czosnku granulowanego, imbiru, kurkumy lub popularnego kopru).

Mięso jest zaś głównym źródłem białka w większości diet. Należy ograniczyć jego ilość, a także zwrócić uwagę na rodzaj. Kiedy mamy na względzie odchudzanie, najlepsze jest mięso drobiowe oraz ryby. W przypadku kupna ryb, wybierajmy gatunki rekomendowane przez dietetyków, takie jak: flądra, szczupak, płoć, dorsz i pstrąg.

Najzdrowsze metody przyrządzania posiłków, to pieczenie i gotowanie na parze; jednak w wielu przepisach kulinarnych wybór pada na smażenie. W przypadku smażenia, najważniejsze jest kupno dobrego oleju. Najlepiej nadają się do tego: olej kukurydziany, rzepakowy, słonecznikowy, sojowy oraz oliwa z drugiego tłoczenia lub rafinowana; najszkodliwszy jest zaś olej palmowy. Na patelnię należy wlewać minimalną ilość i nie przesadzać z czasem podgrzewania. Wielokrotne smażenie bez wymiany oleju, zmniejsza jego jakość i wartość odżywczą, trzeba więc tego unikać.

4. Jedz pięć umiarkowanych posiłków dziennie
Przejadanie się zdecydowanie nie przyspiesza metabolizmu, na domiar złego – szkodzi gospodarce energetycznej i pozbawia siły w ciągu dnia. Ostatni posiłek należy spożyć przed godziną 20:00. Zasada pięciu posiłków sprzyja także dobremu samopoczuciu, ponieważ zapobiega nieprzyjemnemu wrażeniu przepełnienia żołądka, gwarantuje szybkie trawienie i zdrowie układu wydalniczego.

5. Wyeliminuj słodycze i niepotrzebny cukier
Słodycze obfitują w dużą ilość cukrów prostych, których nadmiar jest magazynowany w wątrobie w postaci glikogenu. Duże zapasy cukru, oznaczają maksymalne ograniczenie spalania tkanki tłuszczowej.

Herbata jest najczęściej pitym napojem do posiłku. Zamiast dwóch łyżeczek cukru, wsyp do szklanki tylko jedną. Warto także rozważyć słodzenie miodem lub stewią – popularnym ostatnimi czasy słodzikiem naturalnym, uzyskiwanym z rośliny o tej samej nazwie. W ten sposób można łatwo zredukować zbędne kalorie w diecie.

6. Regularnie spożywaj nabiał i produkty zbożowe
Mleko i jaja zawierają bogactwo substancji mineralnych oraz niezbędnych witamin. Nabiał przyczynia się do zwiększenia gęstości strukturalnej tkanki kostnej oraz utrzymania prawidłowej mikroflory bakteryjnej układu pokarmowego. Nie obawiaj się cholesterolu występującego w jajach. Najnowsze badania dowiodły, iż organizm przyswaja cholesterol zgodnie z występującym zapotrzebowaniem. Problemem chorych na miażdżycę, nie jest cholesterol pochodzący z jedzenia, a jego nadprodukcja w organizmie.

Zboża także posiadają wiele minerałów i istotnych witamin. Produkty zbożowe powinny być głównym źródłem energii w zdrowej i zbilansowanej diecie, ponieważ zawierają skrobię – wielocukier charakteryzujący się rozłożonym w czasie uwalnianiem energii pokarmowej. Produkty z najzdrowszych zbóż (jęczmienia, żyta, ryżu, owsa i kukurydzy), pomogą organizmowi dozować energię przez cały dzień, bez przerwy.

7. Pij dużo wody
Woda usuwa nadmiar soli z organizmu i poprawia przemianę materii. Jedną szklanką można zastąpić niepotrzebną przekąskę, ponieważ wypełniając żołądek, tymczasowo zaspakaja ona głód. Wybieraj wody bogate w składniki mineralne (minimum 700-1000 mg/l) – im więcej, tym lepiej.

8. Porzuć używki
Alkohol w niewielkiej ilości potrafi być naprawdę pożyteczny. Oczyszcza nerki, redukuje ryzyko wystąpienia cukrzycy i zmniejsza lepkość krwi, jednak jego nadmierne spożycie przynosi zupełnie odwrotne rezultaty. Nadmiar alkoholu uszkadza wątrobę, wypłukuje minerały z organizmu i jest szkodliwy dla układu nerwowego. Korzystne działanie etanolu jest możliwe przy spożyciu jednej lampki czerwonego wina, raz dziennie, po posiłku.

Z piciem kawy jest podobnie. W małych ilościach (maksymalnie dwie filiżanki dziennie) przyspiesza przemianę materii, a co najważniejsze – rozpad tkanki tłuszczowej. Stymuluje wydzielanie kwasu żołądkowego oraz zwiększa koncentrację i pobudza do działania. W dużych ilościach powoduje zaś nadciśnienie, arytmię i ogólne rozdrażnienie. Wypita po godzinie 18:00 potrafi skutecznie spędzić sen z oczu, a tym samym zepsuć następny dzień.

Tytoń w każdej ilości i postaci jest szkodliwy. Zmniejsza wydajność oddechową płuc, sprzyja powstawaniu nowotworów, powoduje choroby układu krążenia i znacząco szkodzi układowi rozrodczemu. Odchudzanie i poprawa kondyncji wymagają zdecydowanego, jednak stopniowego rzucenia tytoniu. Setki rozmaitych toksyn występujących w dymie tytoniowym, burzą cały wysiłek włożony w poprawę metabolizmu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here