Firma jako organizacja, czyli zyski i zadowolenie.

0
763

Dlaczego niektóre firmy prosperują a inne upadają? Dlaczego niektóre dysponują oszczędzonym kapitałem a inne muszą ciąć koszty? Odpowiedź wydaje się banalna choć tak wielu jej nie dostrzega – współpraca i zaufanie.
Czytając Daniela Golemana i jego „Inteligencję emocjonalną w praktyce” dowiadujemy się rzeczy niebywałych a jednak mających swoje miejsce w dziejach najlepiej prosperujących firm i organizacji. Na początek zastanówmy się co wyróżnia dobrze prosperującą firmę?

Na pierwszy rzut oka można by powiedzieć, że dobrze wykwalifikowana kadra, ludzie znający się na swojej branży i dobre zarządzanie. Owszem – to są bardzo istotne czynniki ale oprócz innych istnieją jeszcze inne a o których się nie mówi. Nie mówi się o nich bo większość właścicieli przedsiębiorstw nie przykłada do nich wagi. Tymczasem Daniel Goleman przytacza żywe przykłady firm które wprowadzając pewne schematy działania osiągają więcej niż inne firmy z tej samej branży.

Współpraca i zazębianie relacji.
Oprócz wiedzy fachowej i wysokich umiejętności bardzo istotnym czynnikiem dobrze prosperującej firmy jest tzw. inteligencja emocjonalna. Pod tym pojęciem kryje się umiejętność stworzenia takiej firmy w której pracownicy będą czuli się dobrze, będą z sobą współpracować i dzielić się zdobytą przez siebie wiedzą, a mówiąc ściślej będą się tą wiedzą uzupełniać. Wyobraźmy sobie, że jesteśmy pracownikami firmy zajmującej się montażem światłowodów. Jako pracownicy techniczni jeździmy w różne zakątki, poznajemy naszych klientów, czasami borykamy się z ich problemami. Oczywiście nie możemy być wszędzie i nie możemy wszystkiego wiedzieć. Wiemy tylko tyle, ile sami doświadczymy u naszych potencjalnych klientów. Ale jeśli zorganizujemy spotkania wszystkich pracowników technicznych i będziemy wymieniać się zdobytą przez nas wiedzą, będziemy mogli uniknąć niektórych kłopotów w przyszłości, będziemy wiedzieli jak się zachować. Wystarczy tylko jedno spotkanie w tygodniu, żebyśmy dowiedzieli się z jakimi problemami mogą borykać się nasi przyszli, potencjalni klienci. Takie spotkania integracyjne zacieśniają też więzi koleżeńskie a to prowadzi do miłej atmosfery w firmie. Skutek – motywacja, zaangażowanie i chęci do pracy. Zasada głosi, żeby nie ciągnąć tylko w swoją stronę, ale żeby działalność opierała się na współpracy.

Wewnętrzny przepływ informacji.
Tę zasadę można połączyć z otwartym dialogiem wewnętrznym. Każdy pracownik wie coś, czego nie wie inny pracownik. Otwarte rozmowy na temat tego, czego się dowiedzieliśmy np. dzisiaj pozwolą nam uzyskać ogólną panoramę wizerunku firmy. Goleman w swojej książce pisze, że najlepiej funkcjonujące przedsiębiorstwo to takie, które na podstawie tego, co wiedzą pracownicy tworzy światopogląd i uzbraja się w zakres wiedzy, z którego wydobywa to, co najważniejsze. Istotne informacje wydobyte z ogólnej wiedzy, jeśli zostaną dobrze wykorzystane mogą znacząco wpłynąć na funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Mogą zapobiec cięciu kosztów a nawet redukcji etatów. Jednak żeby taka sytuacja zaistniała praca w firmie musi opierać się na zaufaniu i współpracy.

Biała mafia czyli firma jak rodzina.
Każdy sobie rzepkę skrobie – Julian Tuwim kiedyś napisał. Wierszyk sympatyczny ale przełożenie takiej taktyki na obroty firmy – nie jest źle ale może być lepiej. Istnieją firmy które swoją strukturą przypominają raczej siatkę niż hierarchię. Nikt tam nie dba tylko o swoje, raczej pomaga kolegom ze swojego i nie tylko swojego działu. O takiej firmie pisze Goleman w „Inteligencji emocjonalnej w praktyce”. Opowiada o firmie, gdzie każdy jest równoprawnym udziałowcem, pracownik pomaga pracownikowi i mimo tego, że firma jest rozproszona po całym świecie wszyscy o wszystkim wiedzą. Nie ma w niej indywidualnych zysków, są tylko firmowe przychody równo dzielone między wszystkich. Przykład idealnej współpracy, gdzie nie ma szefa. Po prostu wszyscy wiedzą – jak jeden mąż – jaką mają misję i w jakim kierunku dążyć. Brzmi jak utopia co nie zmienia faktu, że jest to jedna z najlepiej prosperujących firm spośród tych, które już najlepiej prosperują.

Inteligencja emocjonalna to szerokie pojęcie i kryje się pod nim wiele cennych dla organizacji i przedsiębiorstw informacji. Współpraca i zaufanie między pracownikami to tylko niektóre cechy, jakie powinna spełniać dobrze prosperująca firma. Więcej informacji znajdziemy w tym artykule o Inteligencji Emocjonalnej

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here