Jak lepiej odżywić ciało?

0
2667

 

 

W dobie fastfoodów i półproduktów coraz trudniej o prawidłowo zbilansowaną dietę. W efekcie coraz więcej osób jest dotkniętych chorobami cywilizacyjnymi. Według Ministerstwa Zdrowia są one jednym z największych problemów zdrowotnych państw wysoko rozwiniętych.

Do chorób cywilizacyjnych należą m.in.: otyłość, nadwaga, cukrzyca, choroby układu krążenia, zawały serca, alergie, nowotwory, depresja. Jednym z niezwykle istotnych czynników wpływających na zminimalizowanie ryzyka jest świadomy wybór takiego pożywienia, które odpowiednio odżywi ciało.

Obecnie ogromna ilość produktów spożywczych, które możemy znaleźć na półkach sklepowych to przetworzone półprodukty zawierające konserwanty i cukier. Są to substancje antyodżywcze, czyli takie substancje, które uniemożliwiają wykorzystanie składników odżywczych zawartych w pożywieniu lub które po prostu szkodzą.

 

onion-rings-

Jeśli zwrócisz uwagę na składniki umieszczone na etykietach, dojdziesz do zatrważających wniosków. Cukier nierafinowany znajduje się w ogromnej ilości produktów, a jest on jedynie dużą dawką kalorii. Nie odżywia organizmu, za to wprowadza zamęt przez nagły skok poziomu glukozy we krwi. Spożywany w zbyt dużych ilościach powoduje sztuczne uczucie nasycenia, sprawiając, że rzadziej sięgamy po jedzenie zawierające naturalne cukry zawarte np. w owocach. W efekcie organizm dostaje za mało składników odżywczych.

Sposobem  na poprawienie ogólnego stanu organizmu jest poszerzenie i zastosowanie wiedzy na temat tego, jak można zwiększyć elastyczność błon komórkowych. Niezbędnym budulcem błon są kwasy tłuszczowe. Aby witaminy i mikroelementy mogły lepiej wnikać do wnętrza komórki trzeba utrzymywać płynność błony komórkowej na wysokim poziomie.

 

Kwasy tłuszczowe – jak to się je?

Wiemy już, że dbając o wysoką przyswajalność witamin i mikroelementów należy dostarczać odpowiednią ilość kwasów tłuszczowych. Jednak kwas kwasowi nie równy. Można je podzielić na dwie główne grupy: tłuszcze nienasycone i nasycone.

Masło, śmietana i produkty mleczne nieodtłuszczone zawierają duże ilości kwasów tłuszczowych nasyconych, co ogranicza przyswajanie przez komórki kwasów Omega-3. Z tego względu powinno się je spożywać z umiarem. Tłuszcze nasycone znajdują w pożywieniu pochodzenia zwierzęcego jak również w żywności przetworzonej. Dlatego codzienna dieta oparta na gotowych produktach, zawierająca margarynę i dużą ilość produktów mlecznych wpływa negatywnie na przyswajalność składników odżywczych. Tłuszcze nienasycone dobrze wpływają na serce, a nasycone mogą podnosić poziom złego cholesterolu i przyczyniać się do problemów z sercem. Na tym przykładzie widać jak ważna jest wiedza na temat zawartości tłuszczów w konkretnych pokarmach.

 

Omega-3 – dlaczego to takie ważne?

Siła kwasów Omega-3 nadal jest zbyt mało doceniana. Coraz częściej słyszy się o niej, jako o skutecznym sposobie obniżania cholesterolu, jednak ma ona też wiele innych właściwości. Jej zbawienne działanie polega na równoważeniu nadmiaru Omega-6, która w zbyt dużej ilości powoduje stany zapalne. Kluczem do zachowania dobrego zdrowia jest zachowanie odpowiedniej proporcji pomiędzy kwasami Omega-6 i Omega-3. Dieta ludzi pierwotnych była bogata w kwasy, dzięki czemu balans Omega-6 i Omega-3 był optymalny dla prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu i wynosił 1:1. Obecnie stosunek ten w Europie wynosi średnio 15:1 a w USA 25:1. Cyfry mówią same za siebie. Omega-3 powinna być obowiązkowym elementem diety każdego człowieka.

Są różne rodzaje Omega-3. Kwasy EPA i DHA znajdują się w tłustych rybach, takich jak tuńczyk, łosoś, makrela, sardynki, sardele. Natomiast kwasy ALA znajdują się w warzywach liściastych, oleju lnianym, rzepakowym, orzechach włoskich i brazylijskich. Jednakże organizm ludzki jest zdolny do syntezowania kwasu ALA w bardzo niskich ilościach w stosunku do zapotrzebowania. Dlatego należy jeść tłuste ryby i pić oleje rybne zwierające wysoką zawartość Omega-3. Jej przyswajalność zwiększa witamina D, dlatego warto szukać suplementów z jej dodatkiem.  Warto dodać, że olej rybi z tłustych ryb o wiele dłużej utrzymuje się w organizmie niż znany każdemu tran.

olive-oil

 

O czym warto jeszcze pamiętać?

Oprócz odpowiedniego stosunku kwasów tłuszczowych ważny jest też balans w życiu. Zdrowie czy choroba jest sumą małych części i skutkiem ubocznym naszych nawyków. Należy pamiętać o tym, aby jeść o stałych porach. Brak regularności posiłków wpływa negatywnie na metabolizm. Omega-3 pomaga spalać złe tłuszcze i stabilizuje metabolizm. Osobom z tendencją do tycia pomaga schudnąć, a osobom zmagającym się ze spadkiem wagi umożliwia przytycie.

Trudno o dobrą kondycję bez ruchu. Jeśli będziemy uparcie wybierać kanapę zamiast spaceru w końcu do ruchu zmusi nas podupadające zdrowie. Lepiej tego uniknąć, dlatego zadbajmy o to już teraz. Warto zacząć od spacerów, a gdy wejdzie to w nawyk dołączyć inne aktywności fizyczne.

Bywa, że zapominamy o tym, jak istotne jest nawodnienie organizmu. Tak jak pamiętamy o posiłkach, tak samo pamiętajmy o kolejnej szklance wody. Najlepiej mieć zawsze przy sobie butelkę wody lub dzbanek świeżego soku z owoców.

Zachowanie zdrowia to nie jest jednorazowa przygoda lecz podróż na całe życie. Zanim zdecydujemy, po jakie jedzenie sięgnąć albo jaką aktywność wybrać, zastanówmy się czy w dłuższej perspektywie przyniesie to zdrowie? To pomoże utrzymać dobry kierunek.

 

Alicja Brzezińska

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here