Jak zapobiegać kurczom mięśni?

0
850

Kurcze mięśni (nie mylić ze skurcze) bywają dokuczliwe, szczególnie gdy spotykają nas w nocy. Mało osób zdaje sobie sprawę, że za tę nieprzyjemną przypadłość nie odpowiada tylko brak magnezu. Jest to problem o szerokim zakresie możliwych przyczyn, niejednokrotnie trudnych do zlokalizowania. Warto zapoznać się lepiej z potencjalnymi winowajcami cierpień, aby w razie potrzeby móc im stawić czoła.

Unikaj przemęczenia.
Mięśnie przemęczone mają skłonność do kurczy. Do przemęczenia może dojść na dwa sposoby. Pierwszym z nich jest długotrwale siedzenie w niewygodnej pozycji, co prowadzi do lekkiego niedokrwienia mięśni. Stan ten jest najczęściej krótkotrwały i można go częściowo zneutralizować samodzielnym masażem. Dotyczy to najczęściej łydek. Łatwo rozmasować te mięśnie, uciskając i pocierając rytmicznie obolałe miejsca. Łydki są mięśniami najbardziej narażonymi na spięcia w ciągu dnia, przez co także najczęściej nas bolą. Najlepiej zapobiegać takim stanom regularnie robiąc sobie przerwy w pracy. W przypadku gdy siedzisz przy biurku, wstań, aby rozchodzić nogi, lub czasem przemieniaj ich pozycję, lub potupuj. Drugi sposób przemęczenia mięśni to oczywiście sport. Nie wykonując odpowiedniej rozgrzewki przed treningiem narażasz się na późniejsze zakwasy i kurcze. Poświęć przynajmniej 10 minut na energiczne wymachy kończynami, rozciąganie dynamiczne, skłony itp. Na treningu nie przesadzaj z obciążaniem danego mięśnia i stopniowo przyzwyczajaj go do wysiłku. Po zakończonej sesji najlepiej wprowadzić kilka ćwiczeń rozciągania statycznego, co nie tylko zwiększy efektywność ćwiczeń, ale też zapobiegnie przemęczeniu i kontuzjom. Uzupełniaj regularnie płyny, by nie doszło do odwodnienia. Mięśnie w 70 procentach składają się z wody, więc jej ubytek może być dla nich nieprzyjemny.

Kontroluj poziom mikroelementów.
Urozmaicona dieta na pewno zaspokoi potrzeby na wszystkie ważne mikroelementy, jednak nie każdy może na nią sobie pozwolić. Na ogół wychodzimy z założenia, że preparaty z magnezem zrekompensują nam niedobory. Nie jest to prawda. Mało kto wie, że w tych preparatach występuje sztuczny magnez, który wchłania się w małych ilościach. Nie wolno jednak brać większej ilości tabletek, gdyż doprowadzi to do przeciążenia nerek. Najlepiej zrobisz jedząc codziennie garść orzechów lub nasion, które są naturalnym, pewnym źródłem tego zbawiennego pierwiastka. Dużo zawiera go także kakao, fasola i kasza gryczana. Wapń jest równie ważny dla funkcjonowania mięśni, jednak bywa niedoceniany. Prawdą jednak jest, że odgrywa istotną rolę w całym organizmie. Jeżeli spożywasz mało nabiału, może faktycznie cierpisz z powodu jego niedoboru. Konieczne jest więc spożywanie większych ilości tofu, warzyw zielonych, owoców, sardynek i płatków owsianych. Tu także pomocne są orzechy. Kolejnym sprzymierzeńcem ważnym dla zachowania zdrowia mięśni jest potas. Znajdziesz go w morelach, bananach, figach, ziemniakach i pomidorach.
Gdy zauważysz u siebie symptomy niedoboru jakiegoś pierwiastka, upewnij się, który to, a następnie zmień dietę na bogatszą w dany mikroelement.

Śpij, pij, odkwaszaj się.
Istnieją opinie, że zakwaszenie powoduje pogorszenie funkcjonowania mięśni. Dezorganizuje pracę całego ciała, więc nie trudno się domyślić, że nie pozostaje obojętnym dla naszego samopoczucia i poziomu energii. Gdy czujesz się ociężały, szybko się męczysz, widzisz u siebie pogorszenia stanu cery, łatwo zapadasz na infekcje, lub masz problemy z pamięcią, prawdopodobne jest, że przez niewłaściwą dietę doprowadziłeś do zakwaszenia organizmu, Możesz to cofnąć i wrócić do stanu równowagi. Wystarczy zwiększyć spożycie warzyw, szczególnie ogórka, owoców takich jak grejpfrut i kiwi oraz zielonej herbaty. Unikaj alkoholu, tłustych mięs, napoi energetycznych, kawy, białego pieczywa i słodyczy. Odwodnienie też sprzyja powstawaniu kurczy. Nie tylko podczas uprawiania sportu musisz uzupełniać płyny. W gorące dni jest to szczególnie ważne. Pamiętaj o odpowiednim czasie na regenerację, gdyż nawet najtwardsi żołnierze daleko by nie zaszli bez samonaprawiania się swoich ciał. Sen jest dla nas zbawiennym środkiem służącym naprawie zniszczeń i odzyskaniu sił, więc nie rezygnuj z niego. Staraj się kłaść spać regularnie, aby nauczyć się wchodzić w głębokie fazy snu z łatwością. Dobry jakościowo sen, to niezakłócony proces naprawy w dobrych warunkach. Optymalna dawka snu to 7-8 godzin, ale przy stanach zwiększonego wysiłku należy ci się nawet 9. Polecam także co najmniej dwa razy w tygodniu wykonywać ćwiczenia rozciągające mięśnie. Może być to joga, świetna także dla twojego umysłu. Unikaj stresu, który jest czynnikiem destrukcyjnym dla wszystkich narządów. Naucz się z nim walczyć i się wyciszać. Jeżeli skurcze nie ustąpią mimo zastosowania wszystkich porad zawartych w powyższym artykule, wskazane jest udanie się do lekarza w celu postawienia osobistej diagnozy.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here