Koncerny paliwowe i ceny ropy na świecie

0
681

Czy zdarzają się momenty, w których zastanawiasz się czasami, co składa się na cenę paliwa? Dlaczego musisz tak dużo płacić za każdy litr zatankowany do baku swojego samochodu? Poniżej przedstawiamy wszystkie elementy składowe ceny paliwa w Polsce.

Na początek warto wiedzieć, jaki jest rzeczywisty koszt paliwa oleju napędowego). Bez żadnych dodatkowych opłat i podatków cena wynosi około 2 zł/1l. Do tego dochodzi marża rafineryjna, która oscyluje w granicach 50 gr/1l oraz marża stacji benzynowej, która wynosi od 1% – 5% ceny paliwa, czyli niespełna 20 gr/1l.

Nie są to kwoty duże. Przynajmniej na etapie, kiedy nie zawierają żadnych dodatkowych opłat naliczanych przez państwo. W zasadzie jest to zaledwie połowa rzeczywistej ceny, jaką musi płacić każdy kierowca. Co składa się na drugą połowę ceny paliwa? Otóż są to trzy nałożone przez państwo podatki i opłaty -oplata paliwowa, akcyza oraz podatek VAT. I właśnie te trze doliczane do ceny paliwa podatki powodują, że cena paliwa wzrasta dwukrotnie. Wprawdzie na chwilę obecną nie są przewidziane podwyżki podatków, dlatego nie ma powodów do zmartwień. Trzeba jednak pamiętać, że ceny paliwa uzależnione są także o ceny na rynku światowym. Na chwilę obecną cena bazowa ropy naftowej utrzymuje się na poziomie 105-110$ za baryłkę, co stanowi stabilną cenę.

Jednak dzięki eksploatacji złóż łupkowych Amerykanie zbijają ceny gazu i ropy naftowej na świecie. Dlatego prognozy ekspertów nie przewidują znaczących podwyżek cen paliwa w najbliższym czasie. Ewentualne zawirowania cen mogą być odczuwalne na skutek relacji kursu złotego do dolara.

Rodzaje paliw stosowanych w samochodach i motocyklach
W zasadzie można podzielić na dwie grupy: płynne, do których zaliczana jest benzyna, olej napędowy oraz różnorodne biopaliwa oraz gazowe, w skład których wchodzą LPG, propan, butan. Najpopularniejsze są oczywiście paliwa płynne – benzyna i olej napędowy. Dlatego, że są niezwykle trwałe i sprawdzają się w praktycznie każdych warunkach atmosferycznych, w których użytkowany jest pojazd. Benzyna używana jest w pojazdach posiadających silnik spalinowy. Największymi zaletami tego typu paliwa jest przede wszystkim bardzo wysoka kaloryczność oraz niska zawartość siarki. Jednak najbardziej praktyczną zaletą w naszych warunkach klimatycznych jest wysoka odporność na niskie temperatury. Niestety nie jest to paliwo przyjazne środowisku o jest bardzo kosztowne pod względem otrzymywania z uwagi na konieczność lepszego oczyszczenia niż oleju napędowego. Olej napędowy natomiast jest jedynym ciekłym paliwem przeznaczone dla silników wysokoprężnych, które posiadają samoczynny zapłon – silniki Diesela. Ważne jest to, że wartość opałowa oleju napędowego jest w zasadzie porównywalna z benzyną. Różnica jest jednak taka, że jego otrzymanie jest dużo łatwiejsze, co ma przełożenie na cenę. W zasadzie da się zaobserwować tendencję wzrostu cen oleju napędowego jesienią i zimą. Dzieje się tak za sprawa rosnącego zapotrzebowania na ten typ paliwa. W przypadku zaś gazu LPG atrakcyjna jest jego cena, która często składnia do zakładania instalacji gazowych w autach. Jest to jednak możliwe wyłącznie w przypadku samochodów z silnikiem benzynowym. Wadą instalacji gazowych jest to, że nie sprawdzają się one w niskich temperaturach.

Koncerny paliwowe i wydobycie ropy na świecie

Na świecie działa bardzo dużo koncernów paliwowych, ale tak naprawdę liczą się tylko te największe. Jak podaje w swoim rankingu Forbes pierwsze cztery miejsca zajmują odpowiednio Saudi Aramco, Gazprom, National Iranian Oil Company (NIOC) i ExxonMobil. Na piątym miejscu znajduje się Rosnieftu. Shell w stosunku do poprzedniego rankingu wciąż pozostaje szósty. Siódme miejsce przypadło w udziale firmie PetroChina. Dziesiętke zamykają Pemex, Chevron i Kuwait Petroleum Corporation.

Wydobycie ropy naftowej na świcie spada, a przynajmniej tej pozyskiwanej w sposób konwencjonalny. Przyczyną są wyczerpujące się złożą ropy naftowej. Dlatego coraz więcej koncernów paliwowych decyduje się na pozyskiwanie ropy z łupków.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here