Korzyści wynikające ze spożywania pestek dyni

0
2465
nasiona dyni
nasiona dyni

Pestki dyni to istna skarbnica zdrowia. Spożywanie jednej garści dziennie tych nasion z pewnością przyczyni się do poprawy ogólnego stanu naszego zdrowia. Możemy dodawać je do surówek albo spożywać same. Ich smak przypadnie do gustu wielu osobom. W sklepach spotkamy wersję dla cierpliwych- pestki dyni niełuskane oraz wersję dla lubiących wygodę- pestki gotowe do spożycia. Ich cena jest niewielka w stosunku do bogactwa substancji korzystnie wpływających na nasze ciało, które w nich znajdziemy.

bialko
bialko

Białko
W naszej standardowej diecie bardzo często brakuje białka. Spożywanie jego małych ilości to duży błąd, gdyż stanowi ono substancję niezbędną do przeżycia. To właśnie z białka tworzą się enzymy regulujące pracę całego ciała, to właśnie ono odbudowuje nasze narządy wewnętrzne po drobnych urazach, na które jesteśmy co dzień narażeni i właśnie ono pozwala rozwijać muskulaturę. Kiedy zjemy za mało białka, ciało pobiera je z naszych mięśni, co nazywa się katabolizmem. Nikt chyba nie chce stawać się słabszy przez taką drobnostkę jak chroniczne niedobory białka. W pestkach dyni znajdziemy aż 24 gram protein na każde 100 gram, czym przebijają one sporą część wędlin i serów. Nie musimy więc sięgać po niezdrowe czerwone mięso naszpikowane cholesterolem, by zaspokoić część zapotrzebowania na białko. Oczywiście nikt nie zje na raz 100 gram pestek dyni, bo zawierają również stosunkowo dużo kalorii, ale w umiarkowanych ilościach są zupełnie w porządku. Białko jest polecane również osobom odchudzającym się, bo te jedzą go jeszcze mniej i w efekcie gubią mięśnie. Białko waży więcej od tłuszczu, toteż tracąc na wadze, nie koniecznie tracimy tłuszcz. Spora część ludzi na diecie traci głównie swoje muskuły, ale nie jest tego świadoma. Do strawienia protein potrzeba dużo energi, a więc zwiększone ich spożycie na diecie tylko pomoże pozbyć się nadmiaru kalorii. Białko samo w sobie nie tuczy, aczkolwiek daje uczucie długotrwałego zaspokojenia głodu. Przy dużym spożyciu białka zaleca się pić również dużo wody, by ułatwić nerkom pracę. Nie ma przeciwwskazań do spożywania białka, poza chorobami nerek. Pestki dyni dostarczą ci tego cennego budulca.

cheeseburger
cheeseburger

Zdrowe tłuszcze

Na pewno słyszeliście o tym, że duże spożycie mięsa wiąże się z podwyższonym poziomem cholesterolu we krwi. Być może spojrzeliście na wartości odżywcze na paczce pestek i przeraziliście się dużą zawartością tłuszczu. Uspokoję was- tłuszcze zawarte w pestkach dyni to te dobre. Kiedy stale jemy pokarmy bogate w tłuszcze trans bądź tłuszcze nasycone, odkładają się one nie tylko na brzuchu, ale i w naczyniach krwionośnych. Dlatego naukowcy apelują, że należy zachować równowagę, jedząc również tłuszcze nienasycone. Jeżeli nie chcesz w przyszłości łykać tabletek na obniżenie poziomu cholesterolu, stresować się, że możesz umrzeć na zawał, czy bać się zatoru, spożywaj regularnie pestki dyni, bo zawarte w nich kwasy: oleinowy, linolowy i palmitynowy, są sojusznikami serca.

witaminy i mineraly
witaminy i mineraly

Witaminy i minerały

Pestki dyni to jedno z najbogatszych źródeł cynku. Ten minerał jest ważny dla mężczyzn starających się o potomstwo oraz w podeszłym wieku, albowiem zwiększa on libido, poprawia żywotność plemników i jakość nasienia, a także zapobiega problemom z prostatą. Kobietom też się przyda, ponieważ poprawia wygląd skóry, włosów i paznokci, odmładza i reguluje wydzielanie sebum, co przeciwdziała trądzikowi. Innym cennym minerałem w pestkach jest magnez. Z pewnością dobrze go znacie z suplementów przyjmowanych po to, by nie męczyły nas kurcze mięśni. Ogranicza również stres i zmęczenie. Pestki dyni są polecane weganom, gdyż mają w sobie spore ilości żelaza, którego może im brakować. Żelazo jak pewnie wiecie, odpowiada za transport tlenu do komórek, ale także za odporność i regulowanie pracy układu nerwowego. W tych małych pestkach znajdziemy witaminę B2 potrzebną do tworzenia komórek krwi, wzrostu, metabolizmu czy produkcji przeciwciał. Jest tam również inna witamina z rodziny B, czyli ta oznaczona numerem 6, regulująca ciśnienie krwi, niezbędna do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego i korzystnie wpływająca na stan serca. Inną witaminą w pestkach dyni jest C, którą znacie ze zwiększania odporności, A, dbającą o stan naszych oczu i potrzebną do tworzenia hormonów, czy też D odpowiedzialną za wzrost i syntezę testosteronu. Teraz już wiecie, że pestki dyni mają w sobie istny ogrom mikro bądź makroelementów tak dla nas istotnych.

like
like

Pozostałe korzyści dla zdrowia

Odkryto, że zawarte w tych nasionach kompozycje zdrowotnych składników zapobiegają tworzeniu się kamieni nerkowych, łagodzą dolegliwości związane z miesiączkowaniem, a nawet odkwaszają organizm. Nasz styl odżywiania sprzyja zakwaszeniu, toteż należy dbać o włączenie do jadłospisu produktów alkalizujących, jak właśnie omawiane pestki. Zawarte w nich przeciwutleniacze zapobiegają nowotworom. Jakby tego było mało, mają one w sobie także lecytynę- jeden z silniejszych przeciwutleniaczy pomagający w obniżaniu poziomu złego cholesterolu oraz wspomagający koncentrację. Na koniec warto wspomnieć o związku zwanym kukurbitacyną, która dla ludzi jest nieszkodliwa, natomiast dla drobnoustrojów zabójcza. Przykra wiadomość jest taka, że większość z nas nieświadomie nosi w sobie te ohydne stworzonka, natomiast dobra brzmi: jedząc pestki dyni regularnie, pozbędziesz się ich ze swojego przewodu pokarmowego.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here