Problemom powstałym na skutek długiego siedzenia przed komputerem, można łatwo zapobiegać

0
660

Kiedy zbyt rzadko mrugamy, oko jest nie tylko gorzej nawilżone, ale też znacznie gorzej dotlenione. Nic dziwnego zatem, że nasze oczy odmawiają nam posłuszeństwa. Pojawiają się problemy, które lekarze nazywają zespołem tzw. suchego oka.

Odczuwamy ból, pieczenie, obrzęk i łzawienie oczu. Co gorsza – problemy ulegają zwielokrotnieniu, kiedy przebywamy w suchym miejscu np. w klimatyzowanym biurze. W biurze bowiem, działają na nas jeszcze inne niekorzystne czynniki. Jakie? Na przykład dym papierosowy, promieniowanie elektromagnetyczne z komputera, niekorzystne nawilżenie, kurz czy niekorzystna jonizacja powietrza. Jeszcze gorzej, mają osoby noszące soczewki kontaktowe. Dlaczego? Ponieważ noszenie soczewek kontaktowych, powoduje szybkie wysuszenie oczu… I pojawiają się problemy związane z zespołem suchego oka. Jak sobie z nimi radzić?

Doraźną pomoc, mogą przynieść rozmaite krople dostępne w aptece bez recepty. Są dwa rodzaje kropli, jeśli chodzi o opakowanie. A mianowicie buteleczki oraz tzw. minimsy, czyli higieniczne, jednorazowe pojemniczki. Które wybrać? Minimsy. A dlaczego? Ponieważ w opakowaniu mogą znajdować się np. 32 minimsy które będziemy mogli wykorzystać w dowolnym czasie. Natomiast buteleczka, po jednorazowym użyciu może zostać zakażona drobnoustrojami z oka. A to jest równoznaczne… z zerową wartością leczniczą takiej buteleczki. Poza tym, otwartą buteleczkę można przechowywać tylko w lodówce i nie dłużej niż miesiąc (każde krople do oczu, tracą z biegiem czasu swoje właściwości lecznicze).

TRZY RODZAJE KROPLI
Istnieją 3 rodzaje kropli do oczu.
Krople nr 1, to krople przeznaczone dla osób wrażliwych. Leczy się nimi stany którym towarzyszy obrzęk i zaczerwienienie spojówek, (spowodowane np. przez dym, kurz, kosmetyki czy soczewki kontaktowe). Dzięki składnikom obkurczającym naczynia krwionośne, krople powodują zanik obrzęku oraz ograniczenie fatalnie wyglądającego czerwonawego zabarwienia gałki ocznej.
Krople nr 2, to krople dla alergików. Stosuje się je w przypadku alergicznego zapalenia spojówek i rogówki. To leki – które zawierają składniki, których mechanizm działania polega na hamowaniu uwalniania substancji biorących udział w reakcji alergicznej (mediatorów reakcji alergicznej).

Krople nr 3, to krople przeznaczone do leczenia zespołu suchego oka. A zatem dla komputerowców, zagorzałych fanów telewizji, kierowców używających klimatyzacji czy pracowników biurowych. Preparaty te zawierają tzw. sztuczne łzy które nawilżają gałkę oczną, zastępując niedobór łez naturalnych. Niestety, po 40 roku życia, może nastąpić „naturalne” zmniejszenie produkcji łez. (Przyczyny to: przekwitanie u kobiet, zanik gruczołu łzowego, zaburzenia hormonalne, stosowanie leków antykoncepcyjnych, reumatyzm czy cukrzyca).
Wszystkie krople do oczu dostępne bez recepty, mają pomóc nam doraźnie. Ale jeśli – przed oczami latają nami mroczki, siadamy coraz bliżej telewizora bo widzimy jak za mgłą czy wokół przedmiotów widzimy kolorową aureolę – to prawdopodobnie mamy wadę wzroku. Musimy zatem udać się do okulisty, aby ją leczyć.

DIETA DLA OCZU
Naukowcy sygnalizują, że wielu schorzeniom oczu możemy skutecznie zapobiegać, poprzez stosowanie… odpowiedniej diety! Nie od dziś wiadomo, że witamina A poprawia jakość widzenia. Ale udowodniono naukowo, że dla utrzymania dobrego wzroku do późnej starości, potrzebne są jeszcze inne składniki. Jakie? Między innymi: zeaksantyna, luteina, witamina E, cynk, witamina A oraz antocyjany. Zeaksantyna oraz luteina to karotenoidy – naturalne barwniki obecne w wielu warzywach i owocach jagodowych. Trzeba zatem, dbać o ich codzienną „dostawę”, poprzez zjadanie 3-4 porcji warzyw i owoców na surowo. Oba karotenoidy, odgrywają zasadniczą rolę w profilaktyce AMD, czyli zwyrodnieniu plamki żółtej związanej z wiekiem. A zwyrodnienie plamki żółtej, polega na nieodwracalnym uszkodzeniu tejże plamki – co może prowadzić nawet do ślepoty. Co ciekawe, zarówno zeaksantyna jak i luteina, wchodzą w skład pigmentu siatkówki znajdującego się w plamce żółtej. I działają na naszą siatkówkę wybitnie profilaktycznie. Jak? Na przykład, neutralizują wolne rodniki, nie dopuszczają do niedotlenienia siatkówki a także, pochłaniają szkodliwe promieniowanie pełniąc rolę filtra UV.

Poza tym, aby narząd wzroku funkcjonował należycie, trzeba dostarczać organizmowi odpowiednie ilości witaminy C i witaminy E, czyli silnych antyoksydantów. A można je znaleźć w wielu produktach, np. we wszystkich warzywach liściastych, w ziarnie zbóż z pełnego przemiału, w papryce, w cytrynach czy w olejach roślinnych. Istotną rolę w procesie widzenia, odgrywa także cynk. Pierwiastek ten, zapewnia prawidłową pracę siatkówki oka oraz chroni ją przed zmianami zwyrodnieniowymi. Niedostateczne spożycie cynku, może prowadzić do tzw. kurzej ślepoty, czyli pogorszeniu się widzenia po zmierzchu. Cynk obecny jest w wielu produktach, zarówno roślinnych jak i zwierzęcych. Do produktów bogatych w cynk należą min.: mięso i wędliny, sery, ryby, jaja, groch, fasola oraz kakao. Dobroczynny wpływ na nasze widzenie, mają także… czarne jagody. W czarnych jagodach, występują bowiem min. antocyjany. A antocyjany, uszczelniają ścianki naczyń krwionośnych, zwiększają ich elastyczność – co prowadzi w konsekwencji do znacznie lepszego odżywienia gałki ocznej w tlen i niezbędne składniki odżywcze. Dzięki temu, człowiek dobrze widzi między innymi w ciemnościach.
Aby poprawić jakość widzenia, można także spożywać suplementy diety przeznaczone specjalnie dla naszych oczu.

10 PROSTYCH ZALECEŃ DLA ZDROWIA NASZYCH OCZU
(1) W ciągu dnia, często mrugaj oczami aby dostarczyć oczom wilgoci, tlenu oraz pozostałych, niezbędnych składników odżywczych.
(2) Podczas pracy przy komputerze, rób częste przerwy… Możesz np. stanąć przy oknie i przez kilka minut spoglądać w dal.
(3) W pomieszczeniu w którym pracujesz, zainstaluj jonizator powietrza.
(4) Kilka razy dziennie, wietrz pokój w którym przebywasz.
(5) Przez cały rok, (a szczególnie w zimie) używaj nawilżacza powietrza.
(6) Staraj się, ograniczać czas przebywania w pomieszczeniach gdzie pracuje klimatyzacja czy jest dużo dymu papierosowego.
(7) Jeśli masz wadę wzroku, to pożegnaj się z soczewkami kontaktowymi. A zamiast nich, noś okulary. (8) Umieść w pokoju zielone rośliny doniczkowe, a one pomogą ci utrzymać optymalną wilgotność powietrza. (9) Maksymalnie Korzystaj z naturalnego światła słonecznego (np. podczas czytania) zamiast korzystać ze sztucznego oświetlenia.
(10) Pamiętaj, że oczy potrzebują stale wilgoci. A zatem, pij dużo np. wody mineralnej.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here