Zdrowe stawy

0
1941

Stawy to ruchome części naszego aparatu ruchowego narażone na nieustanne obciążenia. Zbudowane są z chrząstek, które z wiekiem ulegają ścieraniu. Zdrowie stawów zależy od wielu czynników, ale nieliczni wiedzą, jakie to właściwie czynniki. Wszyscy chcemy mieć zdrowe i sprawne stawy i możemy je mieć dzięki zastosowaniu się do kilku prostych reguł zawartych w tym artykule. Życie nawet na emeryturze może być pełne wrażeń, ale aby w pełni się nim cieszyć, musisz mieć zdrowy układ ruchowy. Obal więc mit, że wiek starczy musi wiązać się z obniżoną sprawnością ruchową. Za kilka lat będziesz dalej sprawny i zwinny, dając przykład wnukom, będziesz mógł się z nimi bawić, biegać i grać w piłkę, a one będą się chwalić super dziadkiem, bądź super babcią. Pomyśl tylko, czy kilkanaście lat narzekania na bóle i ograniczania się, jest godnym pozazdroszczenia życiem? Na pewno nie, a więc czemu miałbyś już dziś nie przedsięwziąć kroków, ku wzmocnieniu swoich chrząstek? Wystarczy ci do tego tylko wiedza wcielona w życie.

Ruch to podstawa
Chrząstka stawowa nie jest zaopatrywana w krew, toteż substancje odżywcze nie docierają do niej z taką łatwością jak na przykład do mięśni. Staw czerpie substancje niezbędne do regeneracji z mazi, która go pokrywa. Im więcej mazi będzie produkowało twoje ciało, tym lepiej „nasmarowany” będzie staw i tym więcej aminokwasów służących do odbudowy będzie mógł dostać. Produkcja mazi stawowej z wiekiem słabnie, ale nie musisz się tym przejmować. Kluczowym elementem dającym bodziec do produkcji mazi jest ruch. Im częściej twoje „zawiasy” będą w ruchu, tym więcej zbawiennego „smaru” dostaną. O ile nie masz żadnych przeciwwskazań zdrowotnych, zacznij spacerować, a najlepiej biegać. Pamiętaj o rozgrzewce przed wszelką aktywnością fizyczną, aby sobie nie zaszkodzić. Najważniejsze stawy, które wraz z wiekiem zaczynają boleć, to staw kolanowy i biodrowy. Możesz je podreperować, biegając. Inne stawy, na przykład barkowy czy łokciowy, także potrzebują ruchu. Jest wiele aktywności, które im go zapewnią. Możesz pójść na siłownię i chwycić małe ciężarki, możesz tańczyć, bądź też po prostu pracować w domu. Teraz już nie będziesz podchodzić do pielęgnowania ogródka jak do przykrego obowiązku, a zaczniesz traktować tę pracę jako lokatę na przyszłość, przedłużenie młodości i darmowy lek. Jeżeli już masz problemy ze stawami, polecam poradzić się lekarza i poprosić o ułożenie zestawu ćwiczeń, który będzie dla ciebie idealny.

Nie przeciążaj się
Podstawowym błędem popełnianym przez miliony ludzi jest przeciążanie stawów. Ciężka, wielogodzinna, fizyczna praca jest szkodliwa, tym bardziej, kiedy wiele czasu siedzimy w tej samej pozycji, albo jesteśmy wygięci pod nienaturalnym kątem. Najlepiej we wszystkim zachowywać umiar. Jeżeli masz wykonać coś ważnego, rozłóż to w miarę możliwości na kilka dni. Dużo lepsze dla zdrowia jest plewienie ogródka 3 dni po godzinę, niż 3 godziny męczenia się non stop. Pamiętaj również o tym, że podnoszenie dużych ciężarów także nie służy twoim przegubom. Staraj się zawsze przy unoszeniu czegoś ciężkiego z ziemi przykucnąć, objąć ciężar blisko ciała i wstawać z prostymi plecami. Nie prostuj do końca rąk przy wszelkich wypychaniach i unoszeniach ciężaru, gdyż przy prostych rękach całe obciążenie przechodzi na stawy, zamiast na mięśnie. Amatorzy siłowni płacą za powtarzanie tego błędu wysoką cenę, gdyż kontuzje hamują ich w dążeniu do celu nawet na kilka miesięcy. Nie musisz łapać dużych ciężarów, by narażać się na zwyrodnienia stawów. Prawidłowa technika podnoszenia obciążeń przyda się wszędzie, nie ważne czy podnosisz zgrzewkę wody, czy może worek cementu.

Dieta kluczem do zrowia
Nic nie jest tak istotne dla zdrowia, jak dieta. To, co spożywamy, kształtuje nasze ciało z dnia na dzień, toteż jedząc nieprawidłowo możemy doprowadzić do chronicznych zniszczeń organizmu. Stawy są zbudowane z kolagenu, czyli elastycznego białka o nietypowym składzie aminokwasów. Prosty sposób na zadbanie o swe stawy to właśnie spożywanie kolagenu. Znajdziesz go we wszelkiego rodzaju galaretkach. Ponadto polecam spożywać inne cenne źródła urozmaiconych aminokwasów, które posłużą do syntezy kolagenu w organizmie. Zaliczamy do nich jajka, drób, nabiał, soję, ryby, lub fasolę. Na ogół zjadamy za mało białka w ciągu dnia, a przecież jest ono niezwykle istotne, zarówno dla aparatu ruchu, jak i pozostałych narządów wewnętrznych. Dodatkową substancją konieczną dla zdrowia stawów jest… witamina c. Mało kto zdaje sobie sprawę, że ta wspaniała witamina ma swój udział w produkcji kolagenu. Jej wysoki poziom jest wręcz niezbędny do zachowania zdrowia przegubów. Pamiętaj, by nie faszerować się witaminą c z apteki, gdyż witaminy zawarte w suplementach są syntetyczne, toteż bardzo źle się wchłaniają i nie wiadomo do końca, czy pełnią swoją funkcję tak jak powinny. Dużo tej witaminy znajdziesz we wszelkich cytrusach, kapuście, truskawkach, porzeczce, papryce, kalafiorze i kiwi.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here