Zima- nie daj się chorobie

0
491

Jak co roku boimy się okresu jesienno-zimowego. To czas gdy nasza odporność z różnych powodów znacznie się obniża i z łatwością łapiemy różne infekcje w tym popularny katar. Nie bez powodu mówi się, że najlepszym leczeniem jest zapobieganie.

Zmieniając swój styl życia, modyfikując dietę możemy zwiększyć naszą odporność i śmiało wkroczyć w okres zimy bez lęków o chorobę.
Warto się zastanowić dlaczego chorujemy, co można zmienić w naszym życiu.

Zacznijmy od początku:
1) Żyjemy w ciągłym stresie i biegu. Wielu z nas codziennie czynności wykonuje w biegu, posiłki spożywa na szybko. Ciągle gdzieś gonimy, ciągle martwimy się o pracę, rodzinę i nasze zdrowie. Cały ten stres kumuluje się w organizmie prowadząc do długotrwałego wydzielania hormonu nadnerczy -kortyzolu, który ma działanie przeciwzapalne, podnosi poziom glukozy we krwi. Jest wraz z adrenaliną hormonem odpowiedzialnym za zmobilizowanie organizmu do walki ze stresem. Jednak w przypadku długotrwałego stresu dochodzi do ciągłego wydzielania kortyzolu, który w dłuższej perspektywie czasu powoduje obniżenie odporności i zwiększenie wrażliwości na wszelkie infekcje charakterystyczne dla okresu jesienno-zimowego.

Rada: Spróbujmy zwolnić, nie róbmy wszystkiego w pośpiechu. Ważne jest znalezienie sobie sposobu na poprawienie nastroju, na wywołanie uśmiechu. Im mniej stresu tym zdrowszy będziesz.

2) Obecnie ze względu na różne powody aktywność fizyczna Polaków jest na bardzo niskim poziomie, co bezpośrednio przekłada się na gorszą odporność a przede wszystkim gorszą kondycję fizyczną, słabszy układ sercowo-naczyniowy i zwiększone ryzyko chorób sercowo-naczyniowych.

Już w starożytnej Grecji wiedziano że sport to zdrowie. Wierzono że ludzie wysportowani są odporni na choroby, lepiej radzą sobie z problemami, dlatego tak wielką wagę przykładano do aktywności fizycznej.
Obecnie tendencja do masowego uprawiania sportu amatorskiego upadła, a warto wiedzieć że regularne ćwiczenia fizyczne poza poprawieniem naszej wydolności, wyglądu poprawiają także nasze samopoczucie i odporność.
Udowodniono naukowo, że ludzie regularnie uprawiający sport rzadziej chorują a jeśli już zachorują to szybciej dochodzą do pełni sił.

Rada: Warto ćwiczyć co najmniej te 3 razy w tygodniu po 30-60min. Może być to bieganie, jazda na rowerze, fitness czy każdy inny sport. Myślę, że każdy znajdzie coś dla siebie. Więc od jutra koniec wymówek, zacznij ćwiczyć.

3) Kolejnym istotnym błędem popełnianym przez nas jest szczelne zamykanie okien w naszych domach i rzadkie wietrzenie. Prowadzi to do kumulacji alergenów kurzu domowego, chorobotwórczych wirusów(katar) w naszym mieszkaniu i naraża nas to na złapanie infekcji.

Rada: Wietrz kilka razy dziennie nasze pomieszczenia a na pewno zmniejszysz ryzyko zachorowania.

4) Badania naukowe pokazuję, że osoby regularnie suplementujące witaminę C w okresie jesienno-zimowym chorują rzadziej od osób bez suplementacji. Witamina C powoduje uszczelnienie naturalnych barier organizmu takich jak błony śluzowe gardła czy nosa zmniejszać ryzyko zarażenia.

Powyższe rady są dla większości z nas proste do zastosowania a jednocześnie szalenie skuteczne. Zacznij je stosować i zapomnij o chorowaniu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here